Η Ελλάδα παραμένει η κορυφαία πλοιοκτήτρια δύναμη στον κόσμο για το 2025, διατηρώντας τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο διεθνώς, ωστόσο η έλλειψη ναυτικού προσωπικού και τα θέματα ασφαλείας αποτελούν πρόκληση για τον κλάδο.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση Review of Maritime Transport 2025 της UNCTAD, οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν το 16,4% της παγκόσμιας χωρητικότητας στόλου, εδραιώνοντας την πρωτοκαθεδρία τους στη διεθνή ναυτιλία.
Την 1η Ιανουαρίου 2025, ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος αριθμούσε 112.500 πλοία, με συνολική μεταφορική ικανότητα 2,44 δισ. τόνων.
Το μέγεθος αυτό αντιστοιχεί σε ετήσια αύξηση 3,4%, παρόμοια με εκείνη του 2023.
Αν και η άνοδος ήταν σαφώς χαμηλότερη από τον μέσο όρο των δύο τελευταίων δεκαετιών (5,1%), υπερέβη τον ρυθμό ανάπτυξης του θαλάσσιου εμπορίου.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πράσινη μετάβαση του κλάδου: από τον Μάιο του 2025, το 8% του ενεργού παγκόσμιου στόλου σε ακαθάριστη χωρητικότητα και το 53% της χωρητικότητας στο βιβλίο παραγγελιών είχαν σχεδιαστεί ώστε να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα.
Ωστόσο, προκλήσεις όπως η έλλειψη ναυτικού προσωπικού, οι ταχείες τεχνολογικές εξελίξεις και οι νέες απειλές για την ασφάλεια αναδιαμορφώνουν το προφίλ και τις προοπτικές της παγκόσμιας ναυτιλίας, καθιστώντας επιτακτική την προσαρμογή των εταιρειών στις σύγχρονες απαιτήσεις.
Η Ελλάδα διατηρεί την πρωτοκαθεδρία χάρη στον συνδυασμό εμπειρίας, επενδύσεων σε σύγχρονα πλοία, γεωστρατηγικής θέσης και ισχυρού ναυτιλιακού cluster στον Πειραιά.
Επιπλέον, η μακρόχρονη ναυτική παράδοση και η ευελιξία των Ελλήνων εφοπλιστών στις διεθνείς αγορές ενισχύουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Η μετάβαση στα εναλλακτικά καύσιμα αυξάνει το κόστος επενδύσεων αλλά βελτιώνει τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα, καθώς οι πλοιοκτήτες που πρωτοπορούν θα συμμορφώνονται ευκολότερα με τους κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων. Ο ελληνικός στόλος έχει ήδη στραφεί σε παραγγελίες νεότευκτων πλοίων με φιλικότερες τεχνολογίες.
Οι απειλές αφορούν τόσο την κυβερνοασφάλεια (επιθέσεις σε συστήματα πλοίων και λιμένων), όσο και την πειρατεία σε συγκεκριμένες θαλάσσιες περιοχές.
Επίσης, γεωπολιτικές εντάσεις και συγκρούσεις μπορούν να επηρεάσουν κρίσιμα ναυτιλιακά περάσματα, αυξάνοντας το κόστος και τον κίνδυνο των θαλάσσιων μεταφορών.
Πηγή: skai.gr
Ακολουθήστε το boatfishing.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις θαλασσινές ειδήσεις για το σκάφος, το ψάρεμα και την κατάδυση από την Ελλάδα και τον κόσμο.