Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Ζάκυνθος: Εντάσεις και διαμαρτυρίες για την χωροθέτηση των σκαφών στο λιμάνι

23 Μαΐου, 2025

Ζάκυνθος: Εντάσεις και διαμαρτυρίες για την χωροθέτηση των σκαφών στο λιμάνι

Έντονη ανησυχία και αντιπαράθεση έχει προκαλέσει φέτος η χωροθέτηση των τουριστικών σκαφών στο λιμάνι της Ζακύνθου, με τις πρώτες ενδείξεις τουριστικής κίνησης να συνοδεύονται από διαμαρτυρίες, εντάσεις και προειδοποιήσεις για “έκρηξη” εντός της σεζόν.

Οι επαγγελματίες της παραλιακής ζώνης κάνουν λόγο για αστοχία στη διάταξη των σκαφών, καθώς – όπως επισημαίνουν – οι θέσεις υψηλής προβολής καταλαμβάνονται από μικρού μεγέθους σκάφη ημερήσιας εκμετάλλευσης, αποκλείοντας τις μεγάλες θαλαμηγούς, των οποίων η παρουσία σχετίζεται με ποιοτικό τουρισμό και αυξημένα έσοδα.

Παράλληλα, εγείρονται ζητήματα νομιμότητας, εφαρμογής αποφάσεων, αλλά και ευθύνης των αρχών, με το Λιμενικό Ταμείο και το Λιμεναρχείο να βρίσκονται στο επίκεντρο κριτικής. Το διακύβευμα, όπως υποστηρίζεται, δεν είναι μόνο η ομαλή λειτουργία του λιμανιού, αλλά και η εικόνα του νησιού στον διεθνή τουριστικό χάρτη.

Και οι ιδιοκτήτες των τουριστικών σκαφών ξεκάθαρα πρέπει και αυτοί να επιβιώσουν, να παρέχουν ασφαλείς υπηρεσίες και να προφυλάξουν τις περιουσίες τους.

Το ζητούμενο για όλους τους εμπλεκόμενους, είναι ένα καθορισμένο νόμιμο πλαίσιο ισόρροπης λειτουργίας που θα ικανοποιεί το κοινωνικό σύνολο από την μία και την τάξη στις εκτελεστέες αποφάσεις από την άλλη. Το Λιμεναρχείο είναι αστυνομική αρχή.

Οργισμένοι οι επαγγελματίες: «Θα πάρουμε τον νόμο στα χέρια μας»

Ο επιχειρηματίας κ. Τάσος Ζαφείρης, που δραστηριοποιείται στην παραλιακή, εξέφρασε τα έντονα παράπονα του ότι καταλαμβάνεται άδικα ο χώρος από πιο μικρά σκάφη και δεν θα μπορέσουν οι μεγάλες θαλαμηγοί να ελλιμενιστούν.

«Το λιμάνι το έχει χωροθετήσει η αρμόδια αρχή που λέγεται Λιμενικό Ταμείο σε συνδυασμό με το Λιμεναρχείο. Έχει χωροθετήσει λάθος τα ενοικιαζόμενα σκάφη με αποτέλεσμα να πιάνουν το σημείο του Λιμανιού που θα μπορούσαν να ελλιμενιστούν μεγάλα σκάφη 20-25 ή 30 μέτρα που αυτούς περιμένουμε για να δημιουργηθεί ένα επιπλέον έσοδο. Τώρα όταν έχουν πιάσει όλο το λιμάνι οι μικροί και το επιτρέπει το Λιμενικό Ταμείο και το Λιμεναρχείο επικαλούμενοι μια λάθος απόφαση του 2022 που έλεγε ότι πρέπει να μπορούν να έχουν το δικαίωμα να πηγαίνουν μέχρι το MANOO. Από το μαγαζί μου μέχρι το MANOO είναι περίπου 50 μέτρα, το βάθος είναι πάνω από 2 -2,50 μέτρα με αποτέλεσμα να μπορούν να ελλιμενιστούν θαλαμηγοί ενώ τα ενοικιαζόμενα δεν έχουν παραπάνω από μισό μέτρο με 80 πόντους βαθικά γιατί είναι μικρά σκάφη άρα θα μπορούσαν να στριμωχτούν πιο αριστερά. Δεν θέλουν γιατί θέλουν να είναι στο κέντρο του Νυμφώνος».


Ο ίδιος τονίζει με ένταση:
«Πρέπει να δουλέψουν όλοι. Πρέπει να λάβει απόφαση το επίσημο κράτος που ευνοεί την ευνομία και την κοινωνική δικαιοσύνη ώστε να πάνε όλοι στη θέση τους γιατί θα πάρουμε τον νόμο στα χέρια μας, όσοι θιγόμαστε από αντικρουόμενα συμφέροντα. Το είπα και στις αρχές και το λέω, θα γίνει χαμός. Βγάζουν στην κοινωνία έξω ότι η Ζάκυνθος είναι εγκληματική. Το ίδιο όμως το κράτος ευνοεί την εγκληματικότητα, αν είναι δυνατόν, πρέπει να λάβουν θέση οι αρμόδιοι. Ο κ. Πλέσσας, το συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείο και το Λιμεναρχείο γιατί και το Λιμεναρχείο μην βγάζει την ουρά του από έξω που λέει ότι αποφασίζει το Λιμενικό Ταμείο. Ο Λιμενάρχης υπογράφει. Τώρα αρχίζει η σεζόν. Σε δέκα μέρες θα έρθουν θαλαμηγοί και θα σφυρίζουν και δεν θα έχουν θέσει να ελλιμενιστούν. Πως θα ζήσω τα παιδιά μου. Δεν μπορεί ο καθένας να κοιτά τη μικροπολιτική και τη ψηφοθηρία. Ο νόμος ισχύει για όλους και όχι μόνο για δυό τρεις».

Η επίσημη τοποθέτηση: «Υπάρχουν ζώνες – Το λιμάνι είναι εμπορικό, όχι τουριστικό»

Ν. Τσίπηρας: «’Εχουν καθοριστεί ζώνες για όλα τα σκάφη»

Απαντώντας στις ενστάσεις, ο κ. Νίκος Τσίπηρας, μέλος της Λιμενικής Επιτροπής, διευκρινίζει:
«Έχει παρθεί απόφαση που έχουν καθοριστεί ζώνες για τα μεγαλύτερα, τα μικρότερα και που πρέπει να είναι το καθένα. Υπάρχουν ζώνες για τα πολύ μεγάλα σκάφη, για τα μεσαία σκάφη και τα μικρότερα. Αυτούς τους χώρους πρέπει να σέβονται διότι είναι απόφαση και αστυνομεύεται από το Λιμεναρχείο. Οπότε ο καθένας ξέρει που πρέπει να αράξει και τα μικρότερα σκάφη που κάνουν ατομικές ξεναγήσεις κ.α. Επίσης υπάρχει σήμανση που λέει ποιο μήκος επιτρέπεται στην κάθε θέση»

Ο κ. Τσίπηρας επισημαίνει και ένα κρίσιμο θεσμικό ζήτημα:
«Φυσικά υπάρχουν ζητήματα στο λιμάνι διότι είναι εμπορικό, έτσι χαρακτηρίζεται. Δεν έχει χαρακτηριστεί επίσημα κάποιος χώρος ως τουριστικός λιμένας διότι και αυτό διέπετε από συγκεκριμένους κανόνες όταν ένα λιμάνι είναι εμπορικό, όταν έχει μια ζώνη τουριστική. Αυτά είναι ζητήματα που δυσχεραίνουν την αστυνόμευση, την επιβολή και ακόμα και την κράτηση. Όταν ένας ναυτικός πράκτορας φέρνει ένα σκάφος δεν επιτρέπεται σε εμπορικά λιμάνια να υπάρχει προκράτηση θέσεως, διότι δεν είμαστε μαρίνα. Είναι ζητήματα που αφού χαρακτηριστεί το λιμάνι θα μπορέσουν να εφαρμοστούν διαφορετικές πολιτικές όπως γίνεται στις μαρίνες που έχουν προκράτηση κλπ».

Ο κ. Τσίπηρας σημειώνει, ότι πρέπει να στηριχθεί ο θαλάσσιος τουρισμός και να βρεθεί τρόπος να εξυπηρετούνται όλα τα σκάφη, ενώ τόνισε ότι θα βοηθούν τα έργα που είναι να γίνουν στο λιμάνι αλλά και η τοποθέτηση πλωτών εξεδρών που είχε άλλωστε εξαγγελθεί πριν από αρκετούς μήνες.
«Μην ξεχνάμε ότι τον θαλάσσιο τουρισμό πρέπει να τον στηρίξουμε. Τα σκάφη που έρχονται απ’ έξω τα θέλουμε γιατί ενισχύουν την ποιότητα και είναι σημαντική δραστηριότητα. Επίσης τα μικρά σκάφη παρέχουν υπηρεσίες στους πολίτες, στους τουρίστες και μπορούν να κάνουν την ημερήσια εκδρομή τους και είναι μια θετική οικονομική δραστηριότητα. Δυστυχώς το λιμάνι είναι αυτό που έχουμε, δεν υπάρχουν υποδομές για περισσότερα σκάφη, έπρεπε να είχαν δημιουργηθεί οι πλωτές εξέδρες κλπ για να μπορούμε να εξυπηρετούμε περισσότερα σκάφη».

Τι προβλέπει η απόφαση του 2022

Το καθεστώς ελλιμενισμού των σκαφών καθορίστηκε με απόφαση της Λιμενικής Επιτροπής τον Μάιο του 2022. Η απόφαση περιγράφει αναλυτικά 13 διακριτές περιοχές για αγκυροβόλια και πρυμνοδετήσεις στον λιμένα Ζακύνθου, προβλέποντας θέσεις για:
• Επαγγελματικά και ερασιτεχνικά σκάφη
• Κρουαζιερόπλοια (λάντζες)
• Ε/Γ–Ο/Γ πλοία
• Τουριστικά και ενοικιαζόμενα σκάφη
• Πολεμικά και πλωτά περιπολικά
• Και, υπό προϋποθέσεις, μεταβολές λόγω ζημιών από τον σεισμό του 2018


Σύμφωνα με την ψηφοφορία που έγινε η Λιμενική Επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα τον καθορισμό των θέσεων πρόσδεσης σκαφών στον λιμένα και είναι οι ακόλουθες:

(Α) 3 1. Στον εγκάρσιο μόλο Αγ. Νικολάου λιμένα Ζακύνθου: α) Η δυτική του πλευρά διατίθεται για την πλαγιοδέτηση μεγάλων επαγγελματικών ή ερασιτεχνικών σκαφών και β) η ανατολική του πλευρά διατίθεται για πρυμνοδέτηση μεγάλων επαγγελματικών ή ερασιτεχνικών σκαφών.

2. Η νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας προβλήτας Αγ. Νικολάου λιμένα Ζακύνθου, διατίθεται για την πρυμνοδέτηση μεγάλων επαγγελματικών ή ερασιτεχνικών σκαφών εφόσον υπάρχει διατιθέμενος χώρος, καθώς και για την αποβίβαση – επιβίβαση επιβατών κρουαζιεροπλοίων (λάντζες Κ/Ζ).

3. Η ανατολική πλευρά της πλατείας προβλήτας Αγ. Νικολάου λιμένα Ζακύνθου έως την προβλήτα κρουαζιεροπλοίων, διατίθεται για την πρόσδεση των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων που εκτελούν δρομολόγια στη γραμμή Κυλλήνης – Ζακύνθου, καθώς και για τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στη γραμμή Πρίντεζι Ιταλίας – Ζακύνθου κατά τους θερινούς μήνες.

4. Η περιοχή από την προβλήτα κρουαζιεροπλοίων έως τον πράσινο φανό λιμένα Ζακύνθου διατίθεται για την πλαγιοδέτηση μικρών ιστιοπλοϊκών σκαφών αναψυχής και την πρόσδεση του Ε/Γ – Δ/Ρ Πλοίου που εκτελεί δρομολόγια στη γραμμή Κέρκυρα – Ζάκυνθος.

5. Η περιοχή από την πλατεία προβλήτας Αγ. Νικολάου λιμένα Ζακύνθου έως την είσοδο προβλήτας Αγ. Νικολάου, διατίθεται για την πρυμνοδέτηση των Ε/Γ – Τ/Ρ μόνιμα ελλιμενισμένων σκαφών, των ιστιοπλοϊκών σκαφών του Α.Ν.Ο.Ζ., καθώς και ιστιοπλοϊκών σκαφών αναψυχής.

6. Η περιοχή από την είσοδο του προβλήτα Αγ. Νικολάου λιμένα Ζακύνθου έως και το «Τουριστικό Περίπτερο» διατίθεται για την πρυμνοδέτηση των ερασιτεχνικών σκαφών αναψυχής.

7. Η περιοχή από το «Τουριστικό Περίπτερο» έως και το κατάστημα «ΜΑΝΟΟ» διατίθεται για την πρυμνοδέτηση των επαγγελματικών τουριστικών πλοίων μόνιμου ελλιμενισμού και των μικρών τουριστικών ιστιοφόρων και θαλαμηγών.

8. Η περιοχή από το κατάστημα «ΜΑΝΟΟ» έως και το κατάστημα «MOKOSH» διατίθεται για την πρυμνοδέτηση μεγάλων επαγγελματικών ή ερασιτεχνικών πλοίων.

9. Η περιοχή από το κατάστημα “MOKOSH» έως το κατάστημα «MADISON’S» διατίθεται για την πρυμνοδέτηση επαγγελματικών τουριστικών πλοίων μόνιμου ελλιμενισμού.

10. Η περιοχή από το κατάστημα «MADISON’S» έως τη γωνία του δυτικού τμήματος τραπεζοειδούς προβλήτα Αγ. Διονυσίου λιμένα Ζακύνθου, διατίθεται για τα μικρά επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά Α/Κ σκάφη καθώς και για μικρά σκάφη αναψυχής.

11. Η εσωτερική πλευρά του δυτικού τμήματος τραπεζοειδούς προβλήτα Αγ. Διονυσίου λιμένα Ζακύνθου, διατίθεται για τα επαγγελματικά Α/Κ σκάφη καθώς και για τα πλωτά περιπολικά σκάφη Λιμεναρχείου Ζακύνθου.

12. Το βόρειο τμήμα του τραπεζοειδούς προβλήτα Αγ. Διονυσίου λιμένα Ζακύνθου διατίθεται, με ειδική άδεια από το λιμεναρχείο Ζακύνθου, για την πρόσδεση πολεμικών 4 5 πλοίων, Φ/Γ πλοίων, επιβατηγών τουριστικών σκαφών καθώς και για την πετρέλευση αυτών.

13. Η περιοχή από την τραπεζοειδή προβλήτα Αγ. Διονυσίου λιμένα Ζακύνθου έως τον κόκκινο φανό λιμένα Ζακύνθου, διατίθεται για την πρόσδεση των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων που εκτελούν δρομολόγια στην γραμμή Κυλλήνης – Ζακύνθου.

Οι Ανωτέρω θέσεις απεικονίζονται στον επισυναπτόμενο σκαρίφημα του λιμένα το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσης
(Β) Έως περάτωσης των εργασιών αποκατάστασης των ζημιών που έχουν προκληθεί από την σεισμική δόνηση της 26 Οκτωβρίου του έτους 2018 στο λιμένα Ζακύνθου η ανωτέρω θέσεις δύναται να μεταβάλλονται. Δύναται η αγκυροβολία και πρόσδεση πλοίου/σκάφους σε διαφορετική περιοχή από αυτές που καθορίζονται στην παρ. (Α) της παρούσης κατόπιν σχετικής έγκρισης από το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου.
(Γ) Τοποθέτηση σήμανσης απαγόρευσης στάθμευσης με κολωνάκια κατά μήκος του μόλου Αγ. Νικολάου λιμένα Ζακύνθου (Πόρτο) από την πλατεία προβλήτας έως την είσοδο αυτού, για λόγους ασφάλειας των επιβαινόντων στα Ε/Γ-Θ/Γ-Α/Ψ που ελλιμενίζονται/ προσδένουν.

Αναζητώντας λύση πριν την κορύφωση της σεζόν

Καθώς η τουριστική περίοδος ξεκινά, η ένταση στο λιμάνι της Ζακύνθου φαντάζει ανησυχητική. Από τη μία πλευρά, οι μικροί επαγγελματίες ζητούν χώρο και ισότητα. Οι επαγγελματίες της ξηράς περιμένουν τις θαλαμηγούς. Και όλοι περιμένουν μια σεζόν 60 ημερών για να βγάλουν τη χρονιά τους…
Από την άλλη, οι υποδομές παραμένουν στάσιμες και η έλλειψη θεσμικής ευελιξίας περιορίζει τη δυνατότητα προσαρμογών. Η ανάγκη για έναν οργανωμένο, ισότιμο και βιώσιμο ελλιμενισμό είναι πιο επιτακτική από ποτέ.

Πηγή: www.imerazante.gr

Comodo SSL