Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Γιώργος Πολυχρονίου

Δοκιμή: FUNKY RIB by Paris Giannikos Design

Σεπτέμβριος 4, 2020

Δοκιμή: FUNKY RIB by Paris Giannikos Design

Ένα νέο πεντάµετρο έρχεται να ταράξει τα νερά, παρουσιάζοντας αρκετές καινοτοµίες στη γάστρα και το κατάστρωµα. Ο λόγος για το Funky, το νέο RIB µε την υπογραφή του Πάρη Γιαννίκου, ιδρυτή της XTRIM και ιδιοκτήτη της νέας εταιρίας Paris Giannikos Design, όπου µε τους συνεργάτες του σχεδίασαν και υλοποίησαν αυτό το φιλόδοξο project.

Το φουσκωτό αυτό τα συνδυάζει όλα, καινοτοµία στη γάστρα µε χρήση κάθετης πλώρης και στεπ, καθώς και ένα ευρύχωρο κατάστρωµα που διαθέτει ακόµα και wc στην κονσόλα του!

Μιλώντας µε τον κατασκευαστή, µου ανέφερε ότι εδώ και δύο χρόνια που σχεδιάζεται, το κύριο µέληµα ήταν να καλύπτει τρία βασικά στοιχεία: Ελάχιστη καταπόνηση στο πλήρωµα ανεξαρτήτως καιρού, δυνατότητα χρήσης µικρού κινητήρα και µεγάλη οικονοµία στα καύσιµα. Έτσι κατέληξαν στην λύση της κάθετης γάστρας (wave piercing) σχεδιάζοντάς µια τέτοια πλώρη εξ αρχής!

Οι γάστρες τύπου wave piercing υιοθετούνται όλο και από περισσότερα ναυπηγεία, ιδίως µετά την απήχηση που είχαν τα τελευταία χρόνια. Ελεύθερα, το wave piercing θα το µεταφράζαµε σαν «γάστρα διάτρησης κυµάτων». Ένα σκάφος που έχει µία τέτοια καρίνα, δεν ακολουθεί αυστηρά την επιφάνεια της θάλασσας, όπως κάνει µια συµβατική ταχύπλοη γάστρα, αλλά λειτουργεί µε το «µαχαίρι» να κόβει το κύµα, χωρίς να σηκώνει το σκάφος, άρα διατηρώντας τη γωνία πλεύσης. Αυτή είναι η πρώτη καινοτοµία του σκάφους όσον αφορά το hull. 

Η δεύτερη αφορά το τµήµα µετά την πλώρη και πριν το στεπ, όπου σύµφωνα µε τον κατασκευαστή, δηµιουργείται υποπίεση (νόµος Bernoulli) κρατώντας το σκάφος πάντα σε επαφή µε το νερό.

Η 3η καινοτοµία είναι το στεπ, που σχεδιάστηκε µε µεγάλη προσοχή για να είναι λειτουργικό σε µία πεντάµετρη γάστρα, και προσφέρει µειωµένες τριβές και καλύτερες επιδόσεις, ακόµα και µε µικρές ιπποδυνάµεις.

Η γωνία πλεύσης του FUNKY δεν αφήνει την «µύτη» της γάστρας να είναι σε συνεχή επαφή µε το νερό, παρά µόνο αν κάποιος υψηλός κυµατισµός βρεθεί µπροστά του. Το ίδιο συµβαίνει και µε τους αεροθαλάµους, αφού τα chine σηκώνουν τα µπαλόνια σε σηµείο που θα οριοθετήσουν αν χρειαστεί (απότοµες στροφές ή υψηλός κυµατισµός), χωρίς να συµµετέχουν στην πλεύση.

Το κατάστρωµα
Τα πεντάµετρα µεγάλωσαν και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα στο νέο FUNKY! Ευρύχωρο, µε ξεχωριστό κάθισµα κυβερνήτη – συγκυβερνήτη, κονσόλα που µπορεί να πάρει wc, µεγάλα αµπάρια και ντουλάπια, ηλεκτρικό εργάτη και χωνευτή άγκυρα.

Παρατηρώντας το κατάστρωµα,το βλέµµα κλέβει αµέσως το µεγάλο hard nose στην πλώρη, µε τη σπορ γραµµή του να «δένει» µε την κάθετη πλώρη και τα δύο tubes που ξεκινούν από τα 28 εκατοστά διάµετρο, καταλήγοντας στα 38. 

Κατάπλωρα, κάτω από το πάτηµα της δελφινιέρας, υπάρχει η άγκυρα του σκάφους, η οποία είναι χωνευτή, όπως και ο ηλεκτρικός εργάτης που αποκαλύπτεται σηκώνοντας το µεγάλο πλωριό αµπάρι.

Η κονσόλα βρίσκεται ελαφρώς δεξιά, αφήνοντας όµως πέρασµα και από τις δύο πλευρές της. Το κάθισµα µπροστά είναι άνετο, και σηκώνοντάς το, υπάρχει ένας µεγάλος χώρος που µπορούµε να τοποθετήσουµε ηλεκτρικό ψυγείο ή εναλλακτικά ηλεκτρικό wc.

Μολονότι ο όγκος της κονσόλας δεν προσφέρει απόλυτη ιδιωτικότητα, η χρήση της τουαλέτας, είναι βολική!

Το ταµπλό της κονσόλας έχει τον απαραίτητο χώρο για το βυθόµετρο και τα όργανα του κινητήρα, διαθέτει µία χειρολαβή στα αριστερά, και όταν ολοκληρωθεί το σκάφος, θα υπάρξει roll bar περιµετρικά του αλεξήνεµου.

Η θέση του τιµονιού και του χειριστηρίου επιτρέπουν την άνετη οδήγηση, ιδίως λόγω της κλίσης που έχει η κονσόλα προς τον κυβερνήτη, αφήνοντας χώρο για τα γόνατα.

Οι θέσεις κυβερνήτη – συγκυβερνήτη σηκώνονται µε ένα λειτουργικό τρόπο, επιτρέποντας την καθιστή και την όρθια οδήγηση. Στη πλάτη του πολυεστερικού καθίσµατος τοποθετούνται οι µπαταρίες του σκάφους, καθώς και ο γενικός διακόπτης, ώστε να υπάρχει ευκολότερη πρόσβαση.

Ο καναπές χωρά τρία άτοµα, πέφτει µπροστά αν θέλουµε να σηκώσουµε τον κινητήρα, ενώ ανοίγει κιόλας, δηµιουργώντας ένα κρεβάτι ηλιοθεραπείας µαζί µε τα µπαλόνια και παρέχοντας τη δυνατότητα να ξαπλώσουµε οριζόντια. Το αµπάρι του είναι αρκετά ευρύχωρο, όπως και τα πλευρικά ταµπούκια που εκµεταλλεύονται το χώρο κάτω από τον αεροθάλαµο και είναι ικανά να αποθηκεύσουν καλάµια και ψαροτούφεκα λόγω του µεγάλου µήκους τους.

Για την αποστράγγιση του σκάφους υπάρχουν δύο υδρορροές στη βάση του καναπέ, όπου ακόµα και µε τέσσερα άτοµα, παρότι δεν είχαµε τις τάπες, δεν έµπαιναν νερά. Κατάπρυµα, υπάρχει η σκάλα µπάνιου και η βάση για τη βοηθητική, καθώς και ένας ανοξείδωτος ιστός µε τα φώτα ναυσιπλοΐας.

Στη θάλασσα
Ήµουν περίεργος να δω το νέο αυτό RIB στο νερό, πόσο µάλιστα όταν η ηµέρα της δοκιµής διαµόρφωνε ένα 4άρι στεριανό στα ανοιχτά του Μαραθώνα, ελπίζοντας πως θα βρούµε κάποιο κυµατισµό για να δοκιµάσουµε την απόσβεση της γάστρας. Στο καθρέπτη του Funky µπορεί να τοποθετηθεί κινητήρας από 40–120 ίππους. Το σκάφος της δοκιµής φορούσε έναν δίχρονο Yamaha 75 Hp.

Μαζί µας ήταν ο Βαγγέλης Μπαϊρακτάρης µε το φουσκωτό του από το πάρκινγκ σκαφών «Άγκυρα», ο οποίος είχε την καλοσύνη να µας βοηθήσει µε τα παράλληλα πλάνα. Έτσι και ξεκινήσαµε ταξιδεύοντας δίπλα στο Funky, παρατηρώντας την πλεύση του.

Όπως θα παρατηρήσετε και στο σχετικό βίντεο που θα κυκλοφορήσει στα social media του περιοδικού, το σκάφος ξεκινά µε τη γάστρα να πλέει σε όλο της το µήκος, µέχρι τη στιγµή που ο χειριστής ανεβάζει στροφές. Από τις 2000 στροφές, η πλώρη σηκώνεται και µένει ευθυγραµµισµένη σε όλο το φάσµα, αφήνοντας τη δίεδρο περίπου 50 εκατοστά να «κόβει» το κύµα. 

Αυτό όµως δεν σηµαίνει ότι κάθετη πλώρη µένει αµέτοχη, αφού συµµετέχει όταν βρεθεί κάποιο µεγαλύτερο κύµα ή κάποιο απόνερο.

Το αποτέλεσµα είναι µια εκπληκτικά ξεκούραστη πλεύση, χωρίς να «χτυπά», µιας και το σκάφος δεν αλλάζει γωνία.

Με τη συγκεκριµένη τοποθέτηση και προπέλα 16’’, είδαµε στις 5.800 σ.α.λ. τους 34,7 κόµβους και σαν ταχύτητα κρουαζιέρας τους 26 κόµβους µε 4.000 σ.α.λ.

Από τη θέση του χειριστή, κατάλαβα από που έχει προκύψει η ονοµασία του, µιας και είναι ιδιαίτερα «παιχνιδιάρικο», χωρίς να αισθάνεσαι ότι χάνεις τον έλεγχο. Απεναντίας, έχει εξαιρετική συµπεριφορά στους απότοµους ελιγµούς, χωρίς να παίρνει επικίνδυνη κλίση ή να τροµάζει το πλήρωµα.

Κύριο χαρακτηριστικό του Funky στη θάλασσα, είναι η ευθυγραµµισµένη πλεύση του και η παντελής έλλειψη κραδασµών, αφού κόβει γλυκά σε όποιο σηµείο και όποια φορά να έρχεται το κύµα. Φυσικά, τα όρτσα του είναι το δυνατό του σηµείο, αλλά ακόµα και πρύµα να είναι ο καιρός, η διαρρύθµιση των αεροθαλάµων κάνει το κάρφωµα σχεδόν αδύνατο.

Ήδη, το πρωτότυπο σκάφος δοκιµάζεται καθηµερινά, µε την ευκαιρία µάλιστα των καλοκαιρινών διακοπών, και από τον Σεπτέµβριο θα ξεκινήσει η παραγωγή µε τις τυχόν αλλαγές που προκύψουν. Το Funky είναι το πρώτο µοντέλο από µία σειρά σκαφών ίδιας φιλοσοφίας, που θα παρουσιαστούν στο µέλλον.

Κρίνοντας από το µεγάλο ενδιαφέρον που έδειξαν από τις πρώτες κιόλας φωτογραφίες του σκάφους όσοι µας ακολουθούν στα social media, θεωρώ πως το FUNKY θα δηµιουργήσει τους δικούς του «οπαδούς»! 

Πληροφορίες:
FUNKY RIB – PARIS GIANNIKOS DESIGN | 6936603997

Tags
Φουσκωτό σκάφος RIB Φουσκωτά Δοκιμές Φουσκωτών Funky RIB Paris Giannikos Design
Comodo SSL