Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Αντώνης Ιωνάς

Επιλογή σκάφους: Πιλοτίνα

28 Σεπτεμβρίου, 2021

Επιλογή σκάφους: Πιλοτίνα

Η πιλοτίνα σα σκάφος, θα µπορούσε να µπορούσε να χαρακτηρισθεί «η χαρά της παρέας». Της παρέας των ψαράδων, της παρέας της µονοήµερης θαλασσινής εκδροµής, αλλά και γιατί όχι της παρέας σε µία κατάδυση ή µία περιήγηση.

Το θέµα όµως είναι, πως οι ολοένα αυξανόµενες ανάγκες σε σκάφη, έχουν κάνει τους σχεδιαστές να φτιάχνουν σκάφη που µοιάζουν µε πιλοτίνα, χωρίς στην ουσία να είναι. Όχι ότι αυτό είναι απαραίτητα κακό, απλά µας µπερδεύουν όταν λανσάρουν ένα νέο µοντέλο σαν πιλοτίνα. Με τα σηµερινά δεδοµένα, ακόµα και µια απλή βάρκα στην οποία ο κατασκευαστής έχει προσθέσει µία υπερκατασκευή στην πλώρη, δηµιουργώντας µία καµπίνα, λανσάρεται σαν πιλοτίνα. Αν ψάξουµε λίγο την αγορά σκαφών, θα διαπιστώσουµε πως σκάφη λίγο day cruise, λίγο walk around, λίγο cabin fish, πλασάρονται µε µία λέξη: πιλοτίνες.

Πιο παλιά τα πράγµατα ήταν πιο ξεκάθαρα, όµως οι ολοένα αυξανόµενες ανάγκες µας για πιο σύνθετα σκάφη, µας έχουν φέρει κοντά σε τέτοιες κατασκευές. Πολλά από αυτά στη σηµερινή αγορά, είναι πραγµατικά διαµάντια, υπάρχουν όµως και άλλα λιγότερο καλά. Η ουσία στο σχεδιασµό µιας πιλοτίνας, είναι ένα αβέρτο κατάστρωµα στην πρύµνη του σκάφους, µε µία υπερκατασκευή λίγο πιο µπροστά από το κέντρο του και προς την πλώρη. Αυτή η κατασκευή δηµιουργεί µία καµπίνα, αλλά και την εσωτερική θέση διακυβέρνησης του σκάφους.

Η πιλοτίνα είναι ένα σκάφος ικανό να προσφέρει ένα ξεκούραστο, φιλόξενο και προπάντων στεγνό για το πλήρωµα, ταξίδι. Ένα κλασσικό σκάφος επαγγελµατικής, αλλά και ερασιτεχνικής αλιείας, ιδιαίτερα βολικό στα παρεΐστικα, πολύωρα ψαρέµατα, που ξεκινούν τη νύχτα και τελειώνουν µε τον ερχοµό του φωτός. Αυτό όµως δε σηµαίνει τίποτα, αφού µε τους σηµερινούς σχεδιασµούς, αυτά τα σκάφη γίνονται πολύ χρηστικά ακόµα και για καταδύσεις, στον αλιευτικό τουρισµό, αλλά και σε περιηγητικές θαλασσινές αναζητήσεις.

Σχεδιασµός
Ο σχεδιασµός µιας πιλοτίνας είναι πολύ σηµαντικό κοµµάτι για το ναυπηγείο. Ένα σκάφος που µεταφέρει πιο ψηλά το κέντρο βάρους του, αλλά και η µεγάλη επιφάνεια που είναι εκτεθειµένη στους πλάγιους ανέµους, θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Αν δε γίνει σωστός σχεδιασµός, θα έχουµε ένα σκάφος που δε θα πλέει σωστά και θα έχει ιδιαίτερο µπότζι, δυσκολεύοντας τη ζωή του πληρώµατος. Πράγµα που γίνεται εύκολα αντιληπτό, αν αφήσουµε ένα τέτοιο σκάφος δεµένο για µερικές ηµέρες σε ένα ρεµέτζο. Οι εναλλαγές του καιρού, θα µας δείξουν αµέσως την καλή ή κακή συµπεριφορά του σκάφους.

Όλα λοιπόν ξεκινούν από το σωστό σχεδιασµό της γάστρας, στην οποία θα τοποθετηθεί στη συνέχεια το ντεκ µε την υπερκατασκευή. Σε καµία περίπτωση αυτά τα δύο δε θα πρέπει να είναι ξεχωριστά κοµµάτια. Το ένα θα δένει πάνω στο άλλο και θα έχουµε ένα «ενιαίο και αδιαίρετο» σκάφος. Γενικά, η φιλοσοφία και η πρακτική «έχω µια γάστρα, της βάζω µία καµπίνα και φτιάχνω σκάφος», είναι πέρα για πέρα λάθος.

Εργονοµικό Ντεκ
Αφού λοιπόν εξασφαλίσουµε σαν πρώτο µας µέληµα την πλεύση του σκάφους, θα πάµε σε κάτι εντελώς διαφορετικό, που είναι η εργονοµική σχεδίαση του καταστρώµατος, της καµπίνας και της θέσης διακυβέρνησης. Εδώ θα πρέπει επίσης να λάβουµε σοβαρά υπόψη µας ορισµένες παραµέτρους. Η πρώτη είναι το µήκος του σκάφους, η δεύτερη το κατά πόσο θέλει ο κατασκευαστής να παρουσιάσει ένα λιτό ή πλούσιο σε εξοπλισµό τελικό αποτέλεσµα και η τρίτη είναι η εφευρετικότητα και επινοητικότητα του εµπνευστή, αφού πολλά σκάφη παρουσιάζονται λιτά στη βασική τους έκδοση, αλλά διαθέτουν αναµονές και κατάλληλες υποδοχές για να δεχθούν τον κατάλληλο, προαιρετικό εξοπλισµό.

Επίσης, ο εξοπλισµός είναι συνήθως σχεδιασµένος έτσι ώστε να δέχεται µετατροπές και µε ένα έξτρα κοµµάτι να έχουµε διπλό όφελος. Τώρα, το πως θα σχεδιάσουµε το σκάφος µας, έχει να κάνει µε τις δικές µας ανάγκες. Ένα σκάφος που προορίζεται για αλιεία και µόνο, θα θελήσουµε να έχει αβέρτο κατάστρωµα και ταµπούκια στο κάτω µέρος. Επίσης η ύπαρξη ενός δοχείου για χρήση ζωντανού δολώµατος είναι πολύ χρήσιµη. Χωνευτές καλαµοθήκες, αλλά και η ανοιγόµενη πορτούλα στο πίσω µέρος, είναι πράγµατα που θα µας βολέψουν πολύ. Αν τώρα το σκάφος µας προσανατολίζεται σε τουριστικό χαρακτήρα, τα πράγµατα αλλάζουν σύµφωνα µε τα δεδοµένα, τις προδιαγραφές και τις ανέσεις µας.

Ο µεγάλος πίσω καναπές και ίσως και οι πλαϊνοί, είναι απολύτως απαραίτητοι, όπως επίσης και η ύπαρξη βάσης για κάποιο τραπέζι. Πολλά σκάφη, ανάλογα µε το πως έχουν διαµορφώσει την κατασκευή της καµπίνας, δίνουν χώρο στην πλώρη για να δηµιουργηθεί ένα ευρύχωρο sundeck. Πάντως όπως και να το θέλουµε, υπάρχουν κάποια δεδοµένα πολύ σηµαντικά, όπως για παράδειγµα το εύκολο και ασφαλές πέρασµα από την πλώρη στην πρύµνη, το οποίο εξασφαλίζεται µε τη σωστή τοποθέτηση χειρολαβών, αλλά και σκαλοπάτια αν χρειάζεται.

Εσωτερικό πιλοτίνας
Τώρα στο εσωτερικό τα πράγµατα έχουν να κάνουν µε τον εκάστοτε κατασκευαστή. Σίγουρα όµως θέλουµε ένα άνετο κρεβάτι για δύο άτοµα και από κάτω αρκετά ταµπούκια, µία άνετη θέση διακυβέρνησης που µε τη χρήση τζαµιών περιµετρικά θα µας κάνει να ταξιδεύουµε µε ασφάλεια. Σε εσωτερικό πολλών σκαφών βρίσκουµε θέσεις για όλα τα µέλη του πληρώµατος, τουαλέτα και κουζίνα. Πραγµατικά πολλά είναι αυτά που θα µπορούσαµε να προσαρµόσουµε σε µία µοντέρνα πιλοτίνα. Το θέµα είναι να ξέρουµε τις ανάγκες µας και ανάλογα να προσανατολιστούµε στην κατάλληλη αγορά σκάφους.

Ευτυχώς για όλους µας, η αγορά διαθέτει αρκετά τέτοια σκάφη, σε διάφορες τιµές και µε τον ανάλογο εξοπλισµό. Καλό είναι λοιπόν για κάποιον που σκέφτεται την απόκτηση ενός τέτοιου σκάφους, να το δοκιµάσει στο νερό, να δει την πλεύση του, τις ανέσεις που του παρέχει, τις καταναλώσεις, και στη συνέχεια να προβεί στην πιο συµφέρουσα αγορά.

Κινητήρας
Στα µικρότερα σκάφη αυτής της κατηγορίας ο κινητήρας είναι κατεξοχήν εξωλέµβιος, ξεκινώντας µε έναν 80άρη και όσο πάµε ανεβαίνουµε. Όµως, µπορούµε να έχουµε ανάλογα µε τις ανάγκες µας και ένα κινητήρα diesel. Έτσι θα έχουµε µεγαλύτερη οικονοµία στα καύσιµα και ότι καλό ή κακό προσφέρει ένας τέτοιος κινητήρας. Η µόνη πρόταση που έχουµε να κάνουµε πάνω σε αυτό το θέµα, είναι: «µη λυπηθείτε τα άλογα»! Οι πιλοτίνες είναι σκάφη αρκετά βαριά και προορίζονται για ταξίδι, οπότε όταν µας βγει ένας καιρός, καλό είναι η µηχανή µας να µπορεί να ανταποκριθεί αξιοπρεπώς.

Προσωπικά θαυµάζω µερικά από αυτά τα σκάφη, όχι τόσο για την οµορφιά και την πρωτοποριακή τους σχεδίαση, όσο για την πρακτική τους αξία. Τα σκάφη αυτά θα σε ταξιδέψουν σε µακρινούς ψαρότοπους, θα ταξιδέψεις στεγνός και µε στεγνό εξοπλισµό, δε θα κρυώσεις, δε θα σε κάψει ο ήλιος, θα µεταφέρεις µεγάλο όγκο εξοπλισµού αλλά και πάνω από όλα µε ασφάλεια.

Βγείτε στην αγορά, δείτε τις πιλοτίνες από κοντά και µέσα στο νερό, ξεκαθαρίστε τις ανάγκες σας και κάντε την σωστή επιλογή. Σκάφη που ξεκινούν λίγο πάνω από τα 5,5 µέτρα και µπορούν να φτάσουν ψηλά, σας περιµένουν για να γίνουν οι αχώριστοι σύντροφοί σας στη θάλασσα.

 

Tags
Σκάφος Σκάφος πιλοτίνα Πιλοτίνα Επιλογή Σκάφους [jetpack-related-posts]
Comodo SSL