Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Βασίλης Νικολάου

Κινητήρας: Nanni Diesel N 3.21

8 Οκτωβρίου, 2018

Κινητήρας: Nanni Diesel N 3.21

Η άνοδος των τιµών της βενζίνης και η χαµηλή κατανάλωση καυσίµου που παρουσιάζουν οι πετρελαιοκινητήρες τους έχουν επαναφέρει δυναµικά στο προσκήνιο.

Οι νέας σχεδίασης πετρελαιοκινητήρες όχι µόνο διατηρούν τα κλασικά χαρακτηριστικά του πετρελαιοκινητήρα τα οποία είναι η ανυπέρβλητη αξιοπιστία, στιβαρότητα και κολοσσιαία ροπή σε όλο το φάσµα στροφών αλλά σε συνδυασµό µε τα νέα συστήµατα ψεκασµού παρουσιάζουν εξαιρετικά πλεονεκτήµατα. Η κατασκευή τους απο ελαφρά κράµατα και η εκτενής χρήση κραµάτων αλουµινίου και νέων µεθόδων χύτευσης έχουν µειώσει σηµαντικά το βάρος τους και τον όγκο τους.

Η εκποµπή αιθάλης είναι απούσα και οι νέας σχεδίασης πετρελαιοκινητήρες είναι άκαπνοι και µε ελάχιστους ρύπους. Η προσθήκη υπερπλήρωσης (Turbo) και οι ταχύτατοι σε επεξεργασία ηλεκτρονικοί εγκέφαλοι µε πιεζοηλεκτρικά µπέκ 5ης γενιάς εξασφαλίζουν άµεση απόκριση στο γκάζι και άπλετα αποθέµατα ροπής και καλής ειδικής ισχύος (άλογα ανα λίτρο κυβισµού) τα οποία µία δεκαπενταετία πρίν θεωρούνταν «άπιαστα».

Οι σηµερινοί πετρελαιοκινητήρες σε µερικές περιπτώσεις εκτοπίζουν ακόµη και τους βενζινοκινητήρες σε επιδόσεις και χωρίς περιττές δαπάνες καυσίµου. Μπορεί η τιµή αγοράς να είναι αρχικά υψηλότερη λόγω της ισχυρότερης κατασκευής τους αλλά το ελάχιστο σέρβις και η οικονοµία στα καύσιµα κάνουν εύκολα απόσβεση πρίν ο κινητήρας αγγίξει το όριο ζωής του για αυτό και πρωτιµώνται κατά κόρον απο τους επαγγελµατίες. Μία κραταιά εταιρεία που πίστεψε στις αρετές του είναι η Nanni η οποία προσπαθεί να διατηρεί το πρεστίζ του ζωντανό ακόµη χάρι στα παραπάνω.

Το προφίλ της Nanni Diesel
H Nanni Diesel είναι ένας απο τους µεγαλύτερους κατασκευαστές ντηζελοκινητήρων σε διεθνές επίπεδο και παράγει κινητήρες απο 10 έως και 1550HP. Επίσης κατασκευάζει και ναυτικές γεννήτριες µε εύρος απο 3,5 έως 526 KVa καθώς και παρελκόµενα εξαρτήµατα ή αξεσουάρ για τα ανωτέρω. Η γκάµα διάθεσης είναι πλήρης και για πληθώρα ναυτικών εφαρµογών όπως ιστιοπλοικά,επαγγελµατικά, σκάφη αναψυχής κτλ. Απο το 1950 µε έδρα το Μιλάνο η Nanni Diesel έχει συνεργαστεί µε κορυφαία ονόµατα του χώρου όπως την Mercedes, την ΜΑΝ, την Faryman, την Renault Marine, την Ιαπωνική Kubota και άλλους «µαρινάροντας» για ναυτική χρήση τους πετρελαιοκινητήρες παραγωγής τους.

Στις αρχές του 90 ιδρύει το εργοστάσιο της στο γαλλικό La Τeste (Φωτ.1 και 2) και 10 χρόνια αργότερα ανακυρήσσεται ως ένας απο τους τρείς µεγαλύτερους οίκους µετατροπής ντηζελοκινητήρων σε ναυτικούς κινητήρες παγκοσµίως. Το 2001 συνεργάζεται στενά µε την Toyota µετατρέποντας του κινητήρες της για ναυτική χρήση ενώ λίγα χρόνια αργότερα µετά απο επέκταση του εργοστασίου της τόσο χωροθετικά όσο και διοικητικά και επιστηµονικά απο πλευράς προσωπικού, συνεργάζεται µε τον κολοσσό Daewoo-Doosan.

Τα δίκτυα παροχής υπηρεσιών της Nanni σε παγκόσµιο επίπεδο είναι πλήρως εξειδικευµένα και µπορούν να στηρίξουν τεχνικά κάθε περίπτωση µε παροχές σέρβις και ανταλλακτικών σε συνεχή και στενή συνεργασία µε τα δίκτυα της Kubota, Toyota, MAN και της Daewoo-Doosan ενώ η γκάµα της διαθέτει και υπερσύγχρονους κινητήρες µε άµεσο ψεκασµό common rail (κοινής γραµµής) καθώς και υβριδικούς κινητήρες επικουρικής ηλεκτρικής πρόωσης για καθαρή πλεύση σε ευαίσθητα περιβαλλοντικά σηµεία. Απο το 2008 και µετά η Nanni διαθέτει στην αγορά και κινητήρες µε άµεσο ψεκασµό κοινής γραµµής τελευταίας τεχνολογίας απο την σειρά της Toyota.

Κινητήρας N 3.21
Ο κινητήρας µε κωδικό Ν 3.21 αποτελεί καρπό της υπερ25ετούς συνεργασίας µε το τεχνικό τµήµα της Ιαπωνικής Kubota. Ο κινητήρας διατίθεται για σκάφη εκτοπίσµατος αλλά και για ιστιοπλοϊκά σκάφη (Φωτ.3). Ο κινητήρας είναι κλασικής σχεδίασης αλλά µε αρκετές πινελιές υψηλής τεχνολογίας µε στόχο την λειτουργικότητα αλλά και την αξιοπιστία. Τρικύλινδρος στα 719 κυβικά, µε λόγο συµπίεσης 23:1, έξοδο ισχύος 21HP στις 3600 rpm και διάµετρο περίπου ίση µε τη διαδροµή στα έµβολα («τετράγωνος κινητήρας») ο N 3.21 παρουσιάζεται εύστροφος και ροπάτος.

Η κυλινδροκεφαλή του περιέχει 2 βαλβίδες ανα κύλινδρο που ανοιγοκλείνουν µέσω ζυγώθρων (κοκκοράκια) οι οποίες ρυθµίζονται πανεύκολα µε την κλασική ρύθµιση µε κόντρα παξιµάδι (Σχ.1) που απαιτεί µόνο ένα κατσαβίδι, ένα γερµανικό κλειδί και ένα φίλλερ. Το τεχνικό τµήµα της Kubota έκανε εκτενείς έρευνες σε σκληρές συνθήκες για να βελτιώσει τον κινητήρα και κατάφερε να αποκοµίσει αθόρυβη και γλυκιά λειτουργία καθώς και αξιοπιστία ακόµη και σε δύσκολες συνθήκες. Τα έµβολα του κινητήρα φέρουν επιστρώσεις απο MoS2 (διθειούχο µολυβδένιο-Σχ.2) ένα αντιτριβικό υλικό όπως ο γραφίτης ή το τεφλόν το οποίο µειώνει τις τριβές, αποτρέπει το κόλληµα των εµβόλων, µειώνει τον θόρυβο τους στο ρελαντί και βελτιώνει την κατανάλωση καυσίµου καθώς ελλατώνονται οι παρασιτικές τριβές µεταξύ εµβόλων και κυλίνδρων.

Έτσι αυξάνεται η µακροζωία του κινητήρα καθώς οι σφιχτές ανοχές (τζόγος) στα έµβολα δεν επιτρέπουν τις αναθυµιάσεις λαδιού απο το κάρτερ να δηµιουργήσουν επικαθίσεις. Μία ακόµη βελτίωση έγινε στον τρόπο µε τον οποίο ενώνεται το καπάκι βαλβίδων (ψευδοκάπακο) µε την κεφαλή του κινητήρα. Τοποθετήθηκε ένα ελαστικό παρέµβυσµα (Σχ.1) σε αντίθεση µε την παλαιότερη κλασική φλάντζα και αυξήθηκε η στεγανότητα µε παράλληλη µείωση θορύβου κατά 1-2 ντεσιµπέλ (dΒ). Ο κινητήρας δεν ξεπερνά τα 100 κιλά (97kg) βάρους και έχει εξαιρετικά συµπαγείς διαστάσεις για πετρελαιοκινητήρα που τυπικά είναι βαρύτερος και ογκωδέστερος απο ένα αντίστοιχο βενζινοκινητήρα δείχνοντας την προσεκτική σχεδίαση που επετεύχθη στην πράξη.

Σύστηµα έµµεσου ψεκασµού
Σε αντίθεση µε τον άµεσο ψεκασµό όπου τα µπέκ ψεκάζουν απευθείας µέσα στον κύλινδρο ο παλαιότερης σχεδίασης έµµεσος ψεκασµός µε προθάλαµο έχει το πλεονέκτηµα της µικρότερης εκποµπής HC (υδρογονανθράκων). Οι τεχνικοί της Kubota έσκυψαν µε περισσή επιµέλεια πάνω απο το θέµα του ψεκασµού και εξέλιξαν ένα ιδιάζον σύστηµα καύσης το οποίο ονόµασαν E-TVCS. Το E-TVCS ουσιαστικά δηµιουργεί 3 µικρούς στροβίλους (Tri-Vortex-Σχ.3) και αναµιγνύει µε µεγάλη αποτελεσµατικότητα τον αέρα µε το καύσιµο εντός ενός προθάλαµου στροβιλισµού. Μπορεί λοιπόν το σύστηµα ως έµµεσου ψεκασµού να θεωρείται παλαιότερης φιλοσοφίας θεωρητικά απο ένα πιο σύγχρονο κοινής γραµµής αλλά η πατέντα των Ιαπώνων τεχνικών το τοποθετεί σε ένα πολύ υψηλότερο επίπεδο απόδοσης απο ένα κλασικό έµµεσο ψεκασµό. Ενας κατάλληλα σχεδιασµένος αγωγός διασυνδέει τον προθάλαµο µε το θάλαµο καύσης πάνω απο τα έµβολα τα οποία έχουν ειδικά σχεδιασµένη κορώνα. Αυτή η τεχνολογική λύση υποβοηθεί την συµπίεση του αέρα εισαγωγής και αποµακρύνει αποτελεσµατικότερα τα καυσαέρια απο τον εκάστοτε θάλαµο καύσης.

Με το σύστηµα E-TCVS ελαχιστοποιούνται τόσο οι ρύποι υδρογονανθράκων, µονοξειδίου του άνθρακα (CO) καθώς και συσσώρευση αιθάλης (καπνιάς) σε όρια χαµηλότερα ακόµη και από τις αυστηρότερες προδιαγραφές. Οι δέ ρύποι οξειδίων του αζώτου (NOx) είναι χαµηλότεροι και απο τους παραδοσιακούς πετρελαιοκινητήρες µε σύστηµα άµεσου ψεκασµού κοινής γραµµής. Η αντλία πετρελαίου είναι τύπου Mini MD της Bosch ενσωµατωµένη στον κινητήρα µε πιέσεις έως και 140 bar και ελέγχεται απο έναν µηχανικού τύπου σφαιρικό ρυθµιστή στροφών (γκάβερνορ). Οι Ιάπωνες τεχνικοί έδωσαν µεγάλη έµφαση στην µέγιστη δυνατή λειτουργικότητα και αξιοπιστία στην γραµµή ψεκασµού καυσίµου απο την αντλία έως και τα µπέκ ψεκασµού επιτυγχάνοντας µέγιστη µείωση ρύπων, ραφιναρισµένα χαρακτηριστικά λειτουργίας και χαµηλή κατανάλωση καυσίµου.

Ο σεβασµός στο περιβάλλον είναι ένα απο τα πρώτα µελήµατα της Nanni για αυτό και συχνά πυκνά ισχυρίζεται ότι είναι ο «καθαρότερος» κατασκευαστής ναυτικών πετρελαιοκινητήρων. Εκτενή προσπάθεια έχει γίνει στα εργοστάσια της κατά την µετατροπή των κινητήρων Kubota Super E-3 σε ναυτικούς κινητήρες έτσι ώστε αυτοί να υπερκαλύψουν κατά πολύ τις νόρµες ρύπων που επικρατούν στους σηµερινούς πετρελαιοκινητήρες όπως π.χ ο κινητήρας Nanni 6,240 TDI ο οποίος έχει 20 φορές λιγότερο CO απο την νόρµα BSO-2 και 5 φορες λιγότερο απο την αυστηρότατη Ευρωπαική ντιρεκτίβα 94-25 EEC. Oι εκποµπές σε HC και NOx είναι σηµαντικά µειωµένες και η εκποµπή αιθάλης µικρότερη κατά 2,5 φορές απο την στάνταρντ που εµφανίζονται στους καταλόγους ρύπων της κραταιάς Bosch.

Περιφερειακά και παρελκόµενα
Ο µικρός Nanni σχεδιάστηκε µε γνώµονα την ελάχιστη συντήρηση και το εύκολο σέρβις κάτι που φαίνεται µε την πρώτη µατιά απο την τοποθέτηση των περιφερειακών του (Σχ.4). Το φίλτρο αέρα έχει εύκολη πρόσβαση και είναι πλενόµενο ενώ η εταιρεία παρέχει ως ανταλλακτικό και ένα πλήρες κίτ καθαρισµού του. Το φίλτρο καυσίµου αλλάζει επίσης εύκολα καθώς είναι τοποθετηµένο σε περίοπτη θέση και στην περίπτωση αλλαγής του η εταιρεία έχει τοποθετήσει µικρή χειραντλία και οπή εξαέρωσης για να εκκινήσουµε άµεσα τον κινητήρα χωρίς προβλήµατα εισόδου αέρα στη γραµµή καυσίµου.

Η εξαγωγή λαδιών γίνεται επίσης εύκολα µε την σχετική χειραντλία και το φίλτρο λαδιού είναι επίσης προσβάσιµο όπως και το µικρό ανόδιο που αντικαθίσταται εύκολα για να προστατεύει τον κινητήρα απο ηλεκτρόλυση. Ο κινητήρας διαθέτει κλειστό κύκλωµα ψύξης µε ψυκτικό υγρό (παραφλού) το οποίο αντικαθίσταται εύκολα στα πλαίσια του σέρβις. Οι τεχνικοί της Kubota έχουν προσθέσει θερµοστάτη µε παρακαµπτήρια βαλβίδα (bypass) για απρόσκοπτη ροή ενώ προαιρετικά µπορεί να προστεθεί και µπόϊλερ για ζεστό νερό. Η αντλία θαλάσσιου νερού είναι ενισχυµένη και επιτρέπει εύκολη αντικατάσταση του ιµπέλερ σε περίπτωση φθοράς. Η αλλαγή των ιµάντων και η ρύθµιση των βαλβίδων αποτελούν επίσης εύκολη εργασία κλείνοντας το κεφάλαιο σέρβις και ολα τα παραπάνω θα µπορούσαν κάλλιστα να γίνουν και απο έναν ερασιτέχνη ιδιοκτήτη µε κάποια πείρα στη χρήση εργαλείων.

Το αλτερνέϊτορ είναι επαρκές καθώς µπορεί να παράγει έως και 70Α ρεύµατος και η µπαταρία ποικίλλει αναλόγως των συνθηκών λειτουργίας απο 35 έως και 50 Αµπερώρια (τα κρύα κλίµατα απαιτούν µεγαλύτερη µπαταρία λόγω µείωσης χωρητικότητας). Τα κλασικά όργανα της VDO περιλαµβάνουν θερµόµετρο ψυκτικού υγρού κινητήρα, αναλογικό στροφόµετρο, και πιεσόµετρο λαδιού ενώ αναλόγως το µοντέλο του πάνελ οργάνων υπάρχουν ενδείξεις µε λυχνίες για χαµηλή πίεση λαδιού, φόρτιση µπαταρίας, υπερθέρµανση κινητήρα, λειτουργία ανάφλεξης, λειτουργία προθερµαντήρων εάν υπάρχουν και προαιρετικά λυχνία για ένδειξη ύπαρξης νερού στα καύσιµα. ∆ιατίθεται επίσης και ψηφιακό στροφόµετρο µε ενδείξεις βολτόµετρου και ωρόµετρου ενώ στα προαιρετικά αξεσουάρ περιλαµβάνονται πάνελ τύπου B3, σύστηµα εξαγωγής, χειριστήριο, σωληνώσεις θαλάσσιου νερού και καυσίµου, φίλτρο θαλάσσιου νερού, διπολικό ηλεκρικό σύστηµα, εξτρα παροχή 12V, τροχαλία PTO, κόµπλερ κτλ.

Συµπερασµατικά
Η πολύπειρη εταιρεία έχει δείξει εδώ και δεκαετίες την δυνατότητα της να µετατρέπει τους πιο δηµοφιλείς πετρελαιοκινητήρες σε ναυτικών προδιαγραφών υψηλής ποιότητας. Αυτή η διαδικασία γίνεται µε αυστηρές προδιαγραφές και στάνταρντς σε όλες τις διαδικασίες παραγωγής καθώς και µε τη χρήση υψηλής τεχνολογίας τόσο στα κράµατα του κινητήρα, την ποιοτική βαφή, την στιβαρή κατασκευή και την γενικότερη ποιότητα και λειτουργικότητα.

Η τεράστια πείρα της εταιρείας µετά απο συνεργασίες µε κολοσσιαίες εταιρείες του χώρου καθώς και η εκτενής έρευνα αγοράς για τις ανάγκες των πελατών, απέφερε καρπούς καθώς οι κινητήρες της Nanni παρουσιάζονται ελαφρείς,αθόρυβοι,ροπάτοι, µε ελάχιστους ρύπους και πολιτισµένη λειτουργία.Ο ταχύστροφος 3κύλινδρος Ν 3.21 µε θεωρητική κατανάλωση καυσίµου λίγο παραπάνω απο τα 4,5 λίτρα πετρελαίου ανά ώρα στο φούλ των στροφών, µε πλούσια καµπύλη ροπής απο το ρελαντί και ελαχιστοποιηµένο –εύκολο σέρβις σίγουρα θα κερδίσει το ενδιαφέρον των επαγγελµατιών για τις αρετές του και όχι µόνο. Καθώς αφ’ ενός µεν ταιριάζει σε διάφορες εφαρµογές σκαφών εκτοπίσµατος και ιστιπλοϊκών ,αφ’ ετέρου δε ανήκει στην κατηγορία των λιτοδίαιτων σε καύσιµα πετρελαιοκινητήρων που στις εποχές που διανύουµε ίσως αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα επιλογής µε το µαύρο χρυσό στα ύψη. Και όσοι πιστοί…

Tags
Σκάφος Κινητήρες Nanni Diesel N3.21
Comodo SSL