Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Μαριάννα Πέττα

Μείωση 32,20% στις πωλήσεις σκαφών (ως 12 μέτρα) το 2020

4 Αυγούστου, 2021

Μείωση 32,20% στις πωλήσεις σκαφών (ως 12 μέτρα) το 2020

Παρουσιάζουμε τις πωλήσεις νέων μικρών σκαφών για το έτος 2020, όπως προκύπτουν από το συγκεντρωτικό αριθμητικό πίνακα μικρών σκαφών, που καταχωρήθηκαν στα βιβλία εγγραφής μικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.), στα λιμεναρχεία και τους λιμενικούς σταθμούς όλης της χώρας.

Όπως βλέπουμε από το σχετικό πίνακα, οι πωλήσεις νέων μικρών σκαφών (για να χαρακτηρίζεται ως «μικρό» ένα ερασιτεχνικό σκάφος, πρέπει να είναι ολικού μήκους μέχρι και 12 μέτρα) έφτασαν τα 2.478 τεμάχια, με σημαντική μείωση έναντι του 2019, όπου πωλήθηκαν 3.655 σκάφη.Η κατηγορία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις για το 2020, είναι για άλλη μία χρονιά τα πολυεστερικά από 4,01 ως και 5 μέτρα, με πωλήσεις 847 σκαφών έναντι των 1.186 που πουλήθηκαν το 2019, παρατηρώντας μια μεγάλη μείωση της τάξεως του 28,58%. Αμέσως επόμενα σε προτιμήσεις σκάφη για φέτος, είναι τα φουσκωτά από 3,01 μέχρι και 4 μέτρα, με πωλήσεις 286 σκαφών για το 2020, έναντι 381 της ίδιας κατηγορίας για το 2019, παρουσιάζοντας μία μείωση 24,93%. Καταλήγοντας στην πρώτη τριάδα σε πωλήσεις, την τρίτη θέση λαμβάνουν τα πολυεστερικά σκάφη από 3,01 μέχρι και 4 μέτρα, με 277 πωλήσεις για το 2020, έναντι 600 σκαφών που πουλήθηκαν το 2020, με ποσοστό μείωσης 53,83%!Από τους πίνακες παρατηρείται μια μεγάλη μείωση σε όλες τις κατηγορίες των σκαφών, σημειώνοντας για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια έναν πίνακα χωρίς μία αύξηση, έστω και σε ένα είδος σκάφους ή σε μία κατηγορία. Έτσι, αυτήν τη φορά δεν θα αναπτύξουμε όπως τις άλλες χρονιές σε ποια σκάφη σημειώθηκαν οι περισσότερες αυξήσεις ή μειώσεις, διότι ο παράγοντας της πανδημίας και της οικονομικής επιρροής της σε όλους τους κλάδους, φυσικά δεν θα άφηνε ανεπηρέαστο και αυτόν.

Το μόνο που μπορούμε περιληπτικά να αναφέρουμε, είναι ότι για άλλη μία χρονιά την τριάδα κατέχουν τα ίδια μήκη σκαφών και οι ίδιες κατηγορίες, με μόνη αλλαγή ότι τα φουσκωτά από 3,01 μέχρι και 4 μέτρα ανέβηκαν στη δεύτερη θέση και τα πολυεστερικά από 3,01 μέχρι και 4 μέτρα πήγαν στην τρίτη θέση, όπως δείχνουν οι πωλήσεις  σε σχέση με το 2019. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση για το 2020, επήλθε στα φουσκωτά από 10,01 μέχρι και 11 μέτρα, με ποσοστό που άγγιξε το 80%, ενώ η μικρότερη ποσοστιαία μεταβολή σημειώθηκε στα φουσκωτά μέχρι και 3 μέτρα, που από 132 το 2019, έφτασαν τις 125 πωλήσεις το 2020. Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι ο κόσμος επιλέγει ακόμα σκάφη βάσει των τεκμηρίων και των φόρων, που συνεχίζουν να επιβάλλονται χωρίς καμία ελάφρυνση αυτών.

Τα σκάφη που αναφέρονται στη στήλη «Τόπος ναυπήγησης: Ελλάδα», είναι σκάφη που κατασκευάζονται στη χώρα μας, ενώ αυτά που αναφέρονται ως «Εξωτερικό», είναι σκάφη εισαγωγής
Στη κατηγορία «Άλλο», συμπεριλαμβάνονται ξύλινα σκάφη, αλουμινένια και πολυαιθυλενίου, τα οποία σε σύνολο φτάνουν τα 130, έχοντας τη μοναδική αύξηση στις πωλήσεις σε σχέση με αυτά που είχαν πωληθεί το 2019, με σύνολο 115 και ποσοστό αύξησης 11,53%.

Παρακάτω παρουσιάζεται ο πίνακας με τις πωλήσεις σε σκάφη ελληνικής κατασκευής για το 2007 και το 2020, μαζί με την ποσοστιαία μεταβολή στην καταγραφή σκαφών. Οι διαφορές είναι προφανείς.Από τα βιβλία εγγραφής μικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.), είναι φανερό ότι η καλύτερη χρονιά στις πωλήσεις σκαφών ήταν το 2007, με τις πωλήσεις να φτάνουν τα 11.112 σκάφη (!), αριθμό ρεκόρ των τελευταίων 18 ετών. Το 2019 ήταν η καλύτερη χρονιά σε πωλήσεις σκαφών από το 2012, όπου οι πωλήσεις ήταν 2.774 σε όλες τις κατηγορίες, ενώ το 2013 έφτασε στις χαμηλότερες όλων των ετών (2.060 σκάφη). Το 2019, παρότι η μεταβολή στην αύξηση ήταν μικρότερη από ό,τι παρατηρήσαμε για το 2017-2018, συνέχιζε να δίνει θετική εικόνα στον κλάδο των σκαφών.

Το 2020 είναι η χρονιά που ξεκίνησε η πανδημία στη χώρα μας, γεγονός που προκάλεσε την απώλεια πολλών ανθρώπινων ζωών και άλλαξε τα δεδομένα τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Μια νέα οικονομική κρίση που επηρεάζει αυτή τη φορά όχι μόνο τη χώρα μας αλλά όλον τον κόσμο. Ανατρέχοντας λοιπόν στο 2007 και συγκρίνοντας το με το 2020 παρατηρούμε αυτό που αναφέραμε παραπάνω.

Δράττουμε την ευκαιρία και παρακάτω συγκρίνουμε τα στοιχεία πωλήσεων του 2013 με το 2020, δύο χρονιές που σημείωσαν τις μεγαλύτερες μειώσεις έπειτα από πολλά υποσχόμενες χρονιές.  Παρατηρούμε, λοιπόν, ότι το 2013, όπως αναφέραμε και παραπάνω, τα σκάφη που πωλήθηκαν ήταν 2.060, ενώ το 2020 ήταν 2.478, στοιχείο που υποδηλώνει ότι ανάμεσα στις δύο οικονομικές κρίσεις, αυτή που διανύουμε τώρα μοιάζει πιο ήπια.

Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση αυτών των ετών, είναι στα φουσκωτά της κατηγορίας 7,01-8 μέτρα, όπου από 6 τα σκάφη τα οποία πωλήθηκαν το 2013, έφτασε στα 20 σκάφη το 2020. Ακολουθούν τα φουσκωτά από 9,01 μέχρι και 10 μέτρα, με 10 τεμάχια το 2013 και 31 τεμάχια το 2020. Επίσης, μεγάλη ποσοστιαία αύξηση υπάρχει στα φουσκωτά από 10,01 μέχρι και 11 μέτρα, από 1 σκάφος το 2013, σε 2 σκάφη το 2020. Τη μεγαλύτερη μείωση σε αυτές τις δύο χρονιές, είχαν τα φουσκωτά από 5,01 έως 6 μέτρα, με 37 σκάφη το 2013, έναντι 26 το 2020. Αμέσως μετά είναι η κατηγορία των πολυεστερικών από 8,01 μέχρι και 9 μέτρα, τα οποία είχαν σημειώσει πωλήσεις 18 τεμαχίων το 2013 και 14 τεμαχίων το 2020.

Εν κατακλείδι, θα μπορούσαμε να συγκρίνουμε το 2020 με το 2012 ή το 2015, όπου οι πωλήσεις σκαφών ήταν στα ίδια επίπεδα. Επιλέξαμε όμως τη χειρότερη χρονιά, ελπίζοντας ότι το 2020 θα είναι μία μαύρη κηλίδα και σε αυτήν την «κρίση» που βιώνουμε. Ευχόμαστε ότι από το 2021 θα φτάσουμε σε πωλήσεις το 2019 και σύντομα το 2007 θα αποτελεί ένα ξεχασμένο ρεκόρ. Τουλάχιστον σε μεγέθη που να μπορούν να δικαιολογήσουν τη ναυτική μας παράδοση…

Σε έναν κλάδο που παράγει καθαρά ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ, με τεράστιες δυνατότητες εξαγωγικής δραστηριότητας, η οποιαδήποτε φορολόγηση έχει πολλαπλάσιες αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία, γι’ αυτό και θεωρούμε ότι τόσο ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης, όσο και τα υψηλά τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής, έχουν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα απ’ ότι θέλουν να πετύχουν.  Ειδικά για το 2020 – 2021, που οι απαγορεύσεις είναι ατελείωτες και τα σκάφη έχουν μείνει σε ακινησία πολλούς μήνες. Ευχόμαστε, λοιπόν, σύντομα να επιστρέψουμε υγιείς σε όλα αυτά που αγαπάμε και να πάρουμε τις ζωές μας πίσω!

Tags
Στατιστικά πωλήσεων σκαφών Πωλήσεις σκαφών
Comodo SSL