Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Βασίλης Τσιτωνάκης (Υποναυάρχου Π.Ν. ε.α.)

Πλωτή άγκυρα: ένα σηµαντικό αλλά παραµεληµένο εργαλείο!

Πλωτή άγκυρα: ένα σηµαντικό αλλά παραµεληµένο εργαλείο!

Όλοι έχουµε στο σκάφος µας µια πλωτή άγκυρα αφού το απαιτεί ο κανονισµός, και τα όργανα του Λιµενικού τη ζητούν πάντα σε ελέγχους εξοπλισµού. Εµείς, ως νοµοταγείς, την ψάχνουµε στο βάθος του στρίτσου, όπου συνήθως είναι πλακωµένη από την καδένα της κανονικής άγκυρας, µε τα ζύγια ταλαιπωρηµένα και µπερδεµένα και χωρίς µπαρούµα. Τελικά, µας αρκεί που την επιδεικνύουµε περήφανοι και ανακουφισµένοι γιατί γλιτώσαµε το πρόστιµο! Αξίζει όµως τέτοια αντιµετώπιση σε ένα τόσο σηµαντικό εργαλείο;

Η χρήση της πλωτής άγκυρας µας βγάζει πάντα από τα δύσκολα και είναι χρήσιµη σε ορισµένες τεχνικές ψαρέµατος όπως καθετή, τσαπαρί, ψάρεµα καλαµαριών κ.λ.π.

BF_14_Plwth-agkura_5Για να χρησιµοποιήσουµε την πλωτή άγκυρα, δένουµε τη µπαρούµα από τη µεριά του µεγάλου ανοίγµατος και ένα πιο λεπτό σχοινάκι στην άλλη µεριά µε το µικρό άνοιγµα. Αφήνουµε αρκετό σχοινί και από τα δύο, τη ρίχνουµε στη θάλασσα και δένουµε τις άκρες και των δύο σχοινιών σε σίγουρη δέστρα στην πλώρη του σκάφους, φροντίζοντας ώστε το λεπτό σχοινί να είναι αρκετά µπόσικο. Το νερό µπαίνει από το µεγάλο άνοιγµα και βγαίνει από το µικρό.

BF_14_Plwth-agkura_3

Με τον τρόπο αυτό µειώνεται σηµαντικά η ξεπεσούρα του σκάφους και η πλώρη στρέφει στο καιρό. Για να µαζέψουµε την πλωτή άγκυρα, τραβάµε το λεπτό σχοινί που είναι συνδεδεµένο µε το µικρό άνοιγµα, αναστρέφεται το χωνί και έτσι τη φέρνουµε εύκολα πάνω στο σκάφος. Απαραίτητες προϋποθέσεις πριν την χρήση της πλωτής µας άγκυρας είναι να έχουµε φροντίσει ώστε:

  •  Το µέγεθος της πλωτής άγκυρας να είναι ανάλογο του σκάφους µας, για να είναι λειτουργική και αποτελεσµατική.
  •  Να είναι αποθηκευµένη σε µέρος εύκολα προσβάσιµο, πάντα νεταρισµένη, για άµεση χρήση σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης!
  •  Η µπαρούµα (το σχοινί πρόσδεσης) να είναι αρκετά µακρύ (τουλάχιστον 20 m) και να διαθέτει ελαστικότητα, ώστε σε περιπτώσεις µεγάλου κυµατισµού να µην έχουµε σκορτσαρίσµατα και ξεπιάσµατα!

BF_14_Plwth-agkura_4Όταν η κύρια µηχανή µας προδώσει σε κακοκαιρία, ρίχνουµε τη πλωτή άγκυρα αµέσως, και το σκάφος γυρνάει την πλώρη στον καιρό, αποφεύγουµε τον κίνδυνο ανατροπής, µειώνουµε το µεγάλο διατοιχισµό (µπότζι) και έτσι µπορούµε να κινηθούµε ασφαλώς µέσα στο σκάφος και να ενεργοποιήσουµε τη βοηθητική µηχανή. Εάν δεν υπάρχει βοηθητική µηχανή, θα µας κρατήσει τουλάχιστον κατά το δυνατόν σταθερούς και ασφαλείς µέχρι να έρθει βοήθεια. Αν ο καιρός µας ξεπέφτει προς την ξηρά, µε τη χρήση της πλωτής άγκυρας η επαφή µας θα είναι λιγότερο βίαιη, και θα µας επιτρέψει να αποβιβαστούµε ασφαλώς. Σε περίπτωση που ο καιρός µας ρίχνει σε απότοµα βράχια, είναι καλύτερα να προσπαθήσουµε να αποφύγουµε την προσγείωση, κάνοντας χρήση της κανονικής άγκυρας. Βεβαίως αυτονόητες είναι και οι υπόλοιπες ενέργειες (χρήση σωστικών, ειδοποίηση λιµεναρχείου κλπ). Εκτός από τις πλωτές άγκυρες του εµπορίου (χωνιά), χρησιµοποιούνται παλιά αλεξίπτωτα από επαγγελµατίες ψαράδες, µε άριστα αποτελέσµατα. Μια έξυπνη ιδιοκατασκευή, είναι η µετατροπή του υφάσµατος από µεγάλη οµπρέλα θαλάσσης, σε µικρό αυτοσχέδιο αλεξίπτωτο! Είναι προφανές ότι όσο µεγαλύτερη επιφάνεια έχει η πλωτή µας άγκυρα, τόσο αποτελεσµατικότερη είναι!

Καλό θα είναι βέβαια να έχουµε κάνει αρκετές δοκιµές, για να είµαστε σίγουροι ότι η πλωτή µας άγκυρα είναι αυτή που ταιριάζει στο σκάφος µας και έχουµε αποκτήσει ευχέρεια χειρισµού για ένα τόσο σηµαντικό και χρήσιµο εργαλείο!

Tags
Ναυτοσύνη Πλωτή Άγκυρα Άγκυρα
Comodo SSL