Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Ηλίας Κυριακάκης

Συρτή αφρού-Big game: Συρτή παντός καιρού

28 Σεπτεμβρίου, 2021

Συρτή αφρού-Big game: Συρτή παντός καιρού

Έχουµε πάρει αρκετά emails από φίλους «συρταδόρους» για το ζήτηµα του καιρού, ειδικά όσον αφορά στη συρτή επιφανείας και στο µολύβι φύλακα. Τόσο ο Ιούλιος, όσο και ο Αύγουστος στο Αιγαίο, βγάζουν πολύ αέρα.

Το ανέβασµα στο σκάφος.

Αν και τις πιο πολλές ηµέρες τους είναι απαγορευτικοί για την πλειονότητα των ψαρεµάτων, οι µήνες αυτοί συµπίπτουν µε τις καλοκαιρινές άδειες των περισσότερων από εµάς και τότε έχουµε την ευκαιρία να πάµε για ψάρεµα. Ας δούµε πως µπορούµε να διαχειριστούµε µια φουσκοθαλασσιά, ώστε να χαρούµε το ψάρεµα χωρίς φυσικά να κινδυνεύσουµε.

Θα ξεκινήσουµε λοιπόν µε το µολύβι φύλακα. Όλοι ξέρουµε ότι για να κάνουµε µολύβι φύλακα, χρειαζόµαστε από καλές µέχρι πολύ καλές καιρικές συνθήκες. Αν έχουµε άνεµο µεγαλύτερο από 3 µποφόρ (περίπου 8-9 κόµβους την ώρα) είναι πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να διατηρήσουµε σταθερή τη µικρή σχετικά ταχύτητα του ενός κόµβου, που απαιτείται για το ψάρεµα αυτό. Έτσι, αν έχουµε άνεµο, συνήθως αποφασίζουµε να αναβάλουµε τα σχέδιά µας για συρτή µε φύλακα ή να ασχοληθούµε µε ένα διαφορετικό είδος ψαρέµατος.

Ένας επί πλέον λόγος, είναι πως µε τις απότοµες ριπές ανέµου έχουµε περισσότερα βραχώµατα του βαριδιού µας, αλλά και περισσότερες καταστροφές των δολωµάτων µας. Αυτές µπορεί να οφείλονται τόσο σε µπλεξίµατα στο βυθό, όσο και στη µικρότερη διάρκεια ζωής των δολωµάτων µας µε τέτοιες συνθήκες.

Μια επιλογή που «παίζει δυνατά» αν έχουµε αξιόπλοο σκάφος, είναι να ασχοληθούµε µε τη συρτή επιφανείας, την οποία µπορούµε να εξασκήσουµε ακόµα και µε ένα «ελαφρύ» πεντάρι, έστω και οριακά. Το «ελαφρύ» πεντάρι, µεταφράζεται σε ταχύτητα ανέµου 16-17 κόµβους την ώρα.

Αν λοιπόν είναι η κατάλληλη εποχή για µακρύπτερους τόνους και άλλα πελαγικά είδη, και αν επαναλαµβάνω έχουµε ένα πραγµατικά αξιόπλοο σκάφος, δεν αποτελεί ανυπέρβλητο εµπόδιο για το ψάρεµά µας ο άνεµος µέχρι και δεκαοκτώ κόµβους (το «ελαφρύ» πεντάρι που λέγαµε). Ειδικά αν έχουµε µία µόνο Κυριακή στη διάθεσή µας, αν οι διακοπές µας έφθασαν στο τέλος τους και πρέπει να επιστρέψουµε, ή µεσολαβεί µια έντονη εργασιακά εβδοµάδα µέχρι το ερχόµενο, µακρινό Σαββατοκύριακο, και τα ψάρια µπορεί να µην είναι πια εκεί που τα βρήκαµε.

Μικρά σκάφη µε αδύναµες µηχανές, δεν κάνουν για συρτή σε κακό καιρό.

Κλίµακα µποφόρ
Η κλίµακα µποφόρ, όπως αναφέρει και το site http://www.meteo.gr, δεν αποτελεί αντικειµενική µέτρηση της ταχύτητας του ανέµου, αλλά περισσότερο εκτίµηση για την επίδραση του ανέµου στο περιβάλλον. Η σχέση ανάµεσα στην ένταση του ανέµου µετρούµενη στην κλίµακα Beaufort και στην ταχύτητά του, βασίζεται στη µέση ταχύτητά του για χρονικό διάστηµα ενός δεκαλέπτου.

Στην πραγµατικότητα, η ταχύτητα σε αυτό το διάστηµα των 10 λεπτών µπορεί να ποικίλει σηµαντικά, και για το λόγο αυτό χρησιµοποιούµε ένα σχετικά µεγάλο εύρος ταχυτήτων σε κόµβους ανά ώρα, για ένα συγκεκριµένο µέγεθος της κλίµακας µποφόρ. Έτσι, τα 5 µποφόρ για παράδειγµα, αντιστοιχούν σε ταχύτητες από 16 µέχρι και 21 κόµβους την ώρα. Αλλά ενώ στην πράξη, µε δεκάξι κόµβους και αξιόπλοο σκάφος πάµε για συρτή, µε εικοσιένα τα πράγµατα αρχίζουν να γίνονται δύσκολα.

Το «ελαφρύ» πεντάρι που λέγαµε, δεν αποτελεί ανυπέρβλητο εµπόδιο.

∆ιάταξη καλαµιών & τεχνητά
Μετά από όλα τα παραπάνω αναγκαία εισαγωγικά, ας αναφερθούµε λίγο στη διάταξη των καλαµιών µας, και στα τεχνητά που θα χρησιµοποιήσουµε για συρτή επιφανείας µε αρκετό αέρα. Ενώ στη µπουνάτσα τραβάµε συνήθως µε τέσσερα καλάµια, στον αέρα µπορούµε να περιοριστούµε στα τρία σε διάταξη «Υ», ή ακόµη και στα δύο, για να αποφύγουµε τα µπλεξίµατα λόγω των απότοµων στροφών του σκάφους µας.

Αν χρησιµοποιήσουµε τρία, το µεσαίο καλάµι θα είναι αναρτηµένο στο ύψος της µηχανής και θα τραβά το µακρινό µας τεχνητό. Αυτό θα κολυµπά στα 30-40 µέτρα από το σκάφος και θα είναι ένα Rapala Magnum 18 ή 22 εκατοστά, ένα Yo-Zuri Magnum ανάλογου µεγέθους, ή τέλος ένα Halco µε τη µεγάλη γλώσσα, στις ίδιες διαστάσεις.

Τα δύο πλευρικά καλάµια θα τραβούν τεχνητά που επίσης κολυµπούν πολύ κάτω από την επιφάνεια, σε απόσταση από δεκαπέντε µέχρι είκοσι µέτρα από το σκάφος µας. Ιδανικά για το σκοπό αυτό, είναι δύο Rapala X-Rap 30, ή ένα X-Rap και ένα Halco µε µεγάλη γλώσσα. ∆εν πρέπει να φοβόµαστε τις κοντινές αποστάσεις των τεχνητών µας και να νοµίζουµε ότι το σκάφος µας φοβίζει τα ψάρια, γιατί συµβαίνει ακριβώς το αντίθετο: το σκάφος µας αποτελεί µαγνήτη για αυτά µε τους αφρούς και την αντάρα που δηµιουργεί.

Έτσι, «µαλώνω» συνεχώς µε το φίλο µου το Γιώργο, όταν βγαίνοντας για albacores, φροντίζει πάντα να αφήνει «κρυφά» λίγα µέτρα νήµα παραπάνω ώστε να πάνε τα τεχνητά µας µακρύτερα, γιατί απλά δεν πιστεύει τίποτα από όσα ανέφερα παραπάνω.

Εσείς όµως δεν έχετε παρά να δοκιµάσετε και θα διαπιστώσετε ότι είναι πέρα για πέρα αληθινά. Κοινό χαρακτηριστικό όλων των παραπάνω τεχνητών, είναι ότι κολυµπούν σε σχετικά µεγάλο βάθος (από πέντε µέχρι και δέκα µέτρα κάτω από την επιφάνεια) και σε αυτό το βάθος δεν τα ενοχλεί, ούτε επηρεάζει την πλευστότητα τους ο κυµατισµός και ο άνεµος που πνέει.

Καλάµια µε τριάντα ή ακόµα και πενήντα λίµπρες αντοχή.

Οι λούρες, αλλά και τα µικρότερα τεχνητά, τα 14άρια, τα οποία κολυµπούν ένα ή δύο µέτρα κάτω από την επιφάνεια, δε συνιστώνται για τις συνθήκες που περιγράψαµε. Εξαίρεση αποτελεί ίσως µια µεγάλη και βαριά λούρα, µε ένα βαρίδι 300 γραµµαρίων «αγκυρωµένο» 2-3 µέτρα πριν από αυτήν. Με το βάρος αυτό, η λούρα θα κολυµπά σχετικά οµαλά σε βάθος τριών έως τεσσάρων µέτρων, και µπορεί να αποτελεί ένα πιθανό στόχο για τα πελαγικά ψάρια. Καλύτερα πάντως είναι να χρησιµοποιήσουµε τεχνητά µε µεγάλη γλώσσα, αφού έχουν πολύ πιο ελεγχόµενη συµπεριφορά στο σχετικά άσχηµο καιρό.

Μικρά σκάφη, µε αδύναµες µηχανές, δεν κάνουν για συρτή σε κακό καιρό. Το σκάφος µας πρέπει να είναι αξιόπλοο, να έχει δύο µηχανές και να είναι εφοδιασµένο µε όλα τα σωστικά που προβλέπει η νοµοθεσία. Πρέπει επίσης να έχει ένα καλό GPS-βυθόµετρο, µε το οποίο θα ψάξουµε τα ψάρια και θα επιστρέψουµε ασφαλώς στη µαρίνα.

Τέλος, πρέπει να έχουµε διπλάσιο καύσιµο από ότι συνήθως, αφού η φουρτούνα καταναλώνει περισσότερο από τη µπουνάτσα. Το πλήρωµα του σκάφους µας, θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά περισσότερο από ένα άτοµο. Αν στη συρτή επιφανείας µε καλό καιρό η µοναξιά συγχωρείται, στον αέρα πρέπει πάντα να ψαρεύουµε µε παρέα. Τόσο η µάχη µε το ψάρι, όσο και το ανέβασµά του στο σκάφος, είναι δουλειά τουλάχιστον δύο ατόµων. Ένα από αυτά θα οδηγεί, ενώ το δεύτερο θα «µάχεται» µε το ψάρι και τα κύµατα.

Σε αντίθετη περίπτωση, κινδυνεύουµε να έχουµε τραυµατισµούς, ανεπιθύµητες στροφές του σκάφους λόγω αέρα, και γενικά µπορεί ένα ευχάριστο ψαρευτικό πρωινό να καταλήξει εύκολα σε µια µικρή ή µεγαλύτερη τραγωδία.

Εξοπλισµός
Τα εργαλεία µας γενικά, πρέπει να είναι λίγο πιο ενισχυµένα. Έτσι, ενώ ένα εικοσάλιµπρο καλάµι µπορεί να παλέψει άνετα ένα albacore σε καλό καιρό, το τράβηγµα ενός X-Rap 30 στη φουρτούνα, αλλά και η µάχη µε ένα ψάρι στην «αφρουδιά», επιβάλλουν καλάµια µε τριάντα ή ακόµα και πενήντα λίµπρες αντοχή. Το αυτό ισχύει και για τα νήµατα και τα παράµαλλά µας, που πρέπει να «µεγαλώσουν και να ισχυροποιηθούν» και αυτά, κατά δέκα λίµπρες τουλάχιστον.

Όσο για τα φρένα µας, αν στη µπουνάτσα ψαρεύουµε albacores µε φρένα 3-4 κιλά, στον αέρα ανεβαίνουµε τουλάχιστον στα πέντε, ή ακόµη και στα έξι κιλά. Έτσι θα αντιµετωπίσουµε τα απότοµα «ανεβάσµατα» του σκάφους µας στα κύµατα, γιατί αυτά µπορούν να «φρενάρουν» τα τεχνητά µας και να µας παίρνουν σταδιακά νήµα από το καρούλι µας χωρίς να το καταλάβουµε, λόγω των λίγων φρένων και του ισχυρού τραβήγµατος.

Συνέπεια του γεγονότος αυτού, θα είναι να ανέβουν τα τεχνητά µας κοντά στην αφρισµένη επιφάνεια µετά από λίγο, και να µη κολυµπούν πειστικά. Όταν πάρουµε το ψάρι, κόβουµε ταχύτητα στο σκάφος µας και χαλαρώνουµε τα φρένα ένα µε δύο κιλά για να το παλέψουµε, αντί να σφίξουµε λίγο τα φρένα, όπως ίσως κάνουν πολλοί από εµάς στον καλό καιρό.

Θα µου πείτε, µε όλα αυτά τα περιοριστικά και δύσκολα, γιατί να πάµε για ψάρεµα και όχι για ούζα, όταν ο καιρός είναι κακός; Αυτό είναι ζήτηµα κρίσης, διάθεσης, εµπιστοσύνης στον εαυτό µας και στο σκάφος µας και φυσικά συνάρτηση του διαθέσιµου χρόνου. Αν έχουµε άπειρο χρόνο στη διάθεσή µας ή βρισκόµαστε ακόµα στην αρχή των διακοπών µας, µπορούµε να περιµένουµε την ερχόµενη εβδοµάδα, που θα φτιάξει ο καιρός. Αν όµως φεύγουµε σε λίγες ηµέρες και ο καιρός δε βελτιώνεται, ελπίζουµε ότι οι παραπάνω συµβουλές θα βοηθήσουν σε µια επιτυχηµένη θαλασσινή διαφυγή και στην επαφή µε το αγαπηµένο µας σπορ, τη συρτή, δηµιουργώντας τις προϋποθέσεις για να µην εκτεθούµε στον οποιονδήποτε κίνδυνο, ούτε καν λίγο.

Εύχοµαι να έχουµε όλοι µας καλές, ασφαλείς και παραγωγικές εξόδους.

Το σκάφος µας πρέπει να είναι αξιόπλοο.

Tags
Συρτή Αφρού Ψάρεμα από Σκάφος Συρτή Big Game Τεχνητά για Συρτή Αφρού Εξοπλισμός για Συρτή Αφρού [jetpack-related-posts]
Comodo SSL