Λαβράκια και τσιπούρες από την Τουρκία κατακλύζουν την ελληνική αγορά
Η Τουρκία, όχι μόνο ανταγωνίζεται πλέον την Ελλάδα στην αγορά ψαριών, αλλά εξελίσσεται σε βασικό προμηθευτή της ελληνικής αγοράς, τροφοδοτώντας την με ολοένα μεγαλύτερες ποσότητες.
Με λαβράκια και τσιπούρες, η Τουρκία «ταΐζει» την Ελλάδα, η οποία έχει αναδειχθεί στον κορυφαίο εισαγωγέα των τουρκικών εταιρειών.
Αυτή η νέα πραγματικότητα εγείρει προκλήσεις και ερωτήματα, προοιωνίζοντας μια σκληρή αναμέτρηση για το μέλλον της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας.
Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Οργάνωσης Τροφίμων και Γεωργίας (FAO), η Τουρκία διατηρεί την ανταγωνιστικότητά της σε επίπεδο τιμών και συνεχίζει να ενισχύει τη θέση της στις διεθνείς αγορές.
Το 2024, χάρη στην ισχυρή ζήτηση από βασικούς εμπορικούς εταίρους, οι τουρκικές εξαγωγές λαβρακιού κατέγραψαν εντυπωσιακή άνοδο: η αξία τους αυξήθηκε κατά 14% και ο όγκος κατά 21% σε ετήσια βάση.
Η Ελλάδα αναδείχθηκε στον μεγαλύτερο και ταχύτερα αναπτυσσόμενο προορισμό για το τουρκικό λαβράκι, με τις εξαγωγές προς τη χώρα να εκτινάσσονται: +97% σε όγκο και +83% σε αξία.
Εντυπωσιακή ήταν επίσης η πορεία στις αγορές της Ιταλίας και των ΗΠΑ, όπου η αξία των τουρκικών εξαγωγών αυξήθηκε κατά 18% σε κάθε περίπτωση.
Στον αντίποδα, η Ολλανδία κατέγραψε πτώση 13% σε αξία.
Στο μέτωπο του ελληνικού λαβρακιού, το 2024 υπήρξε έτος σταθερής ανάπτυξης: οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 14% σε όγκο και κατά 13% σε αξία.
Κύριες αγορές παρέμειναν η Ιταλία και η Ισπανία, με την πρώτη να σημειώνει άνοδο 9% στον όγκο και 10% στην αξία και τη δεύτερη 18% και 13% αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά στην τσιπούρα, οι τουρκικές εξαγωγές σημείωσαν αύξηση 28% σε αξία και 3% σε όγκο το 2024.
Η Ελλάδα κατέχει και εδώ την πρώτη θέση μεταξύ των εισαγωγέων, με άλμα 67% στην αξία και 34% στον όγκο των εισαγωγών.
Αντίθετα, οι ελληνικές εξαγωγές τσιπούρας εμφάνισαν στασιμότητα στην αξία και σημαντική πτώση στον όγκο (-13%).
Οι βασικές αγορές, Ισπανία και Ιταλία, κατέγραψαν μείωση 18% και 16% αντίστοιχα στον όγκο, με περιορισμένες όμως απώλειες στην αξία.
Όγκος εξαγωγών τσιπούρας (2024):
- Τουρκία: +3%
- Ελλάδα: -13%
Το 2024 ανέδειξε μια ανησυχητική δυναμική.
Η Τουρκία επενδύει επιθετικά στην παραγωγή και τις εξαγωγές, διευρύνοντας συνεχώς το μερίδιό της στις διεθνείς αγορές και κυρίως στην ελληνική.
Τα στοιχεία είναι αδιάψευστα: η Τουρκία πουλάει περισσότερα, σε περισσότερους.
Η Ελλάδα, αν και εξακολουθεί να παραμένει ανταγωνιστική σε αξία, βλέπει τους όγκους των εξαγωγών της να υποχωρούν και καταλήγει να εισάγει ψάρια από τον άμεσο ανταγωνιστή της.
Η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια έχει παρόν· το ζητούμενο είναι αν θα καταφέρει να εξασφαλίσει και μέλλον, χωρίς μια στρατηγική επανεκκίνησης με επενδύσεις στην καινοτομία και επαναπροσδιορισμό των στόχων της.
Πηγή: ieidiseis
Ακολουθήστε το boatfishing.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις θαλασσινές ειδήσεις για το σκάφος, το ψάρεμα και την κατάδυση από την Ελλάδα και τον κόσμο.