Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Γιώργος Πολυχρονίου

ΔΟΚΙΜΗ: Φουσκωτό NUOVA JOLLY Prince 21

Ιανουάριος 25, 2016

ΔΟΚΙΜΗ: Φουσκωτό NUOVA JOLLY Prince 21

ύο µήνες µετά την Πανευρωπαϊκή παρουσίαση της Yamaha F 200 στο Varazze της Ιταλίας, θα δοκιµάσουµε ξανά την µηχανή, αυτή την φορά στην Ελλάδα, στην πρώτη ελληνική τοποθέτηση σε ένα ολοκαίνουριο Nuova Jolly Prince 21.

NUOVA-JOLLY_4

Το RIB αυτό στην τελευταία γενιά µοντέλων του Ιταλικού ναυπηγείου, όπως και τα «θηριώδη» Prince 41 και Prince 23 Cabin που θα παρουσιαστούν στο φετινό Ναυτικό Σαλόνι στη Γένοβα. Με µήκος 6.2 µ. το Prince 21 «ισορροπεί» ανάµεσα σε δύο «κόσµους», στον κόσµο των µικρών σκαφών όπου προορίζονται για day cruise χρήση, κοντινές βόλτες για µπάνιο ή θαλάσσια σπορ και αυτόν της τουριστικής χρήσης, µε µεγαλύτερα ταξίδια, πλεύση στα ανοιχτά πιθανόν αντιµετωπίζοντας µελτέµια και έντονο κυµατισµό. Ταυτόχρονα τα σκάφη αυτού του µήκους παραµένουν σχετικά οικονοµικά και «βολικά» από κάθε άποψη (ρυµούλκηση, αποθήκευση, συντήρηση κλπ.) δικαιώνοντας την επιλογή των ιδιοκτητών τους σαν ένα σκάφος που «τα κάνει όλα».

NUOVA-JOLLY_9

Για να επιτευχθούν όµως τα παραπάνω είναι σηµαντικό να πετύχουµε ένα σωστό «πάντρεµα» κινητήρα σκάφους, αφού µια «φορτωµένη» πρύµνη θα δηµιουργεί πρόβληµα στο πλανάρισµα και το ζύγισµά του, ιδίως όταν βρεθούµε σε δύσκολο καιρό µε πολλές αποθαλασσώσεις. Από την άλλη µια ελαφριά πρύµνη δεν µπορεί από µόνη της να κάνει θαύµατα, η µειωµένη ιπποδύναµη θα φανεί όταν το σκάφος βρεθεί µε πολλά άτοµα σε κάποιο καιρό, και κυρίως κάθε φορά που θέλουµε να πλανάρουµε. Αυτό είχε σαν αποτέλεσµα η επιλογή ελαφριάς 150 Hp ή βαριάς και δυνατής 200 Hp να αποτελεί µια δύσκολη εξίσωση για όποιον αγόραζε ένα σκάφος της κατηγορίας.

NUOVA-JOLLY_8

Αυτό το «κενό» στην γκάµα κινητήρων της Yamaha έρχεται να καλύψει η νέα F 200, ένα δηλαδή µοτέρ που προσφέρει δύναµη χωρίς βάρος στον καθρέπτη, άρα καλύτερο ζύγισµα και πλεύση, και µε σηµαντική οικονοµία στα καύσιµα. Η Yamaha F200 αποτελεί τον ιδανικό κινητήρα για το Prince 21, αφού, αφ’ ενός ζητά δύναµη λόγω του βαθύ V, και αφ’ ετέρου µικρό βάρος, λόγω του µήκους (όσο πιο µικρό είναι ένα σκάφος, τόσο επηρεάζεται από µια «βαριά» πρύµνη.

NUOVA-JOLLY_11Θυµίζουµε πως η Nuova Jolly ήταν η πρώτη εταιρία που «τόλµησε» να ξεφύγει από την Ιταλική πεπατηµένη και να υιοθετήσει το βαθύ V στην γάστρα της. Αυτό έγινε µετά την προτροπή του Έλληνα εισαγωγέα, κ. Γιάννη Φλώκη, ο οποίος µετέφερε την δική µας «θεωρία» στα τουριστικά σκάφη και συγκεκριµένα τα φουσκωτά που προορίζονται για µεγάλα ταξίδια στο Αιγαίο, µε σκοπό την όσο καλύτερη και πιο ξεκούραστη πλεύση. Οι Ιταλοί, λόγω κυρίως της νοµοθεσίας που τους µετρούσε την ιπποδύναµη και όχι το µήκος σκάφους, προτιµούν να φτιάχνουν πιο «ρηχές» γάστρες ικανές να πλεύσουν µε µικρούς κινητήρες, ένα φαινόµενο που ήταν αρκετά πιο έντονο στο παρελθόν, έτσι δεν ήταν σπάνιο να δούµε 6µετρο ή 7µετρο RIB να φορά 90 ίππους κινητήρα.

NUOVA-JOLLY_12Μετά την επιτυχία του King 720, του πρώτου βαθύγαστρου της Nuova Jolly, αρκετές εταιρίες άλλαξαν «δρόµο» πλεύσης ακολουθώντας αντίστοιχη ναυπηγική γραµµή. Εκείνη η γάστρα είχε 67 µοίρες είσοδο και 26 µοίρες γωνία στο deadrise προσφέροντας σωστή απόσβεση στον κυµατισµό χωρίς κραδασµούς και χτυπήµατα. Αυτή η σχεδίαση χρησιµοποιήθηκε και στα νέα µοντέλα του ναυπηγείου όπως το Prince 21 όπου και διατηρήθηκε αυτούσια µε τις απαραίτητες µετατροπές όσον αφορά το µήκος και το πλάτος της. Παρότι είναι το µικρότερο της σειράς Prince, το 21 φαντάζει από κοντά αρκετά πιο µεγάλο λόγω της διαµέτρου των αεροθαλάµων και το φαρδύ κατάστρωµα της πρύµνης.

Η πολυεστερική δελφινιέρα, κατά τα πρότυπα της Nuova Jolly, ακολουθεί την πορεία των αεροθαλάµων που κατάπλωρα σηκώνονται αφήνοντας χώρο για την µεγάλη γωνία εισόδου της πλώρης. Το στρίτσο χωρά άνετα την αλυσίδα λόγο και του ύψους του. Για την επιθεώρησή της αλλά και του ηλεκτρικού εργάτη έχουµε πρόσβαση πλευρικά, ανοίγοντας το πλαστικό στεγανό ντουλάπι. Η διαρρύθµιση της πλατφόρµας εισόδου, αφήνει αρκετό πάτηµα αριστερά και δεξιά του ηλ. εργάτη και της άγκυρας. Οι δέστρες έχουν τοποθετηθεί πλευρικά για την αποφυγή ατυχήµατος.

NUOVA-JOLLY_5

Στην πλώρη το ντεκ διαµορφώνει ένα µεγάλο κρεβάτι για την ηλιοθεραπεία ή την διανυκτέρευση µε την προσθήκη τέντας πλεύσης. Ο χώρος µεγαλώνει κι’ άλλο µε την προσθήκη του φτάνοντας ως την κονσόλα. Έξυπνη λεπτοµέρεια το πτυσσόµενο κάθισµα µπροστά από την κονσόλα όπου όταν δεν χρειάζεται µπορούµε να το σηκώνουµε για να επιτρέπεται η διάβαση µπροστά από την κονσόλα. Ο χειριστής βρίσκεται στο κέντρο του σκάφους προστατευµένος κατάλληλα πίσω από την ψηλή κονσόλα η οποία διαθέτει κατάλληλο χώρο για να τοποθετηθούν εκτός των οργάνων του κινητήρα, ναυτιλιακά ηλεκτρονικά όπως το βυθόµετρο – Plotter, VHF, Marine ραδιο-cd κλπ. Το κάθισµα του κυβερνήτη είναι ηµιόρθιου τύπου και διαθέτει στην πίσω του πλευρά ένα πλαστικό πορτάκι για να χρησιµοποιήσουµε το εσωτερικό του.

NUOVA-JOLLY_12Ο καναπές της πρύµνης άνετος και αναπαυτικός, είναι σχήµατος Π όπου και βολεύει στην τοποθέτηση τραπεζιού στο κέντρο. Κάτω από τα µαξιλάρια υπάρχει το µεγάλο ενιαίο αµπάρι της πρύµνης µε τρεις εισόδους το οποίο χωρά άνετα τον εξοπλισµό του σκάφους (τραπέζι, µαξιλάρες, λοιπές προσθήκες, σωστικά). Αριστερά του καναπέ η πλάτη αφήνει διάδροµο για την εύκολη µετακίνηση στις µεγάλες πλατφόρµες µπάνιου που βρίσκονται πλευρικά του κινητήρα και φιλοξενούν την σκάλα µπάνιου και µπορεί επιπλέον να τοποθετηθεί βάση για την βοηθητική.

Το ρολ µπαρ στο συγκεκριµένο σκάφος είναι ανοξείδωτο, υπάρχει πλέον και η δυνατότητα τοποθέτησης πολυεστερικού. Μάλιστα µόνο η εταιρία Φλώκης Marine, η ελληνική αντιπροσωπία, προσφέρει αποκλειστικά το ρολ µπαρ όπως και µια µεγάλη λίστα εξοπλισµού (υδραυλικό τιµόνι, ηλεκτρικός εργάτης, µαξιλάρια, τέντες κλπ) στον στάνταρ εξοπλισµό ώστε το σκάφος να είναι όσο πιο πλήρες γίνεται.

NUOVA-JOLLY_pinakasΜε τέσσερα άτοµα πλήρωµα, όλο τον εξοπλισµό του σκάφους, 120 λίτρα καύσιµα (από την δεξαµενή 240 λτ.) και προπέλα βήµατος 19’’ µπήκαµε στον «Πρίγκιπα» για να κάνουµε τις µετρήσεις. Το «φορτίο» ασυνήθιστα µεγάλο, αφού συνήθως το «κυνήγι» των επιδόσεων απαιτεί άδειο σκάφος και το πολύ δύο άτοµα πλήρωµα, κάτι που τις περισσότερες φορές γίνεται τυχαία (το δοκιµάζουµε µόλις βγει από το ναυπηγείο), και άλλες σκόπιµα, «ψάχνοντας» τα ψηλά όρια του σκάφους.

NUOVA-JOLLY_2

Εµείς και στις δύο περιπτώσεις οφείλουµε να αναφέρουµε τα φορτία ώστε να βγάλετε και τα δικά σας συµπεράσµατα. Είχαµε λοιπόν µετρήσεις σε πραγµατικές συνθήκες ταξιδίου και τα αποτελέσµατα ήταν αναµενόµενα, µια ιδιαίτερα οικονοµική κατανάλωση που έφτανε ακόµα και τα 1,15 λτ/νµ στην ταχύτητα κρουαζιέρας 25 – 27 κόµβους (4.000 – 4.200 σ.α.λ.) και µε µέγιστη 40,4 κόµβους. Με δύο άτοµα λιγότερα έπιασε τους 43 κόµβους τελική και η κατανάλωση πλησίαζε το 1 λτ./νµ..

NUOVA-JOLLY_3

Παρόλο το φορτίο, κατεβάζοντας την µανέτα το πλανάρισµα έρχεται άµεσα, χωρίς ορθοπλώρισµα χάρις τους σωστού ζυγίσµατος και βέβαια σχεδίασης της γάστρας. Η πλώρη «ανοίγει» το κύµα διατηρώντας την θέση της, χωρίς δηλαδή να µεταβάλλει το ύψος της όταν ο κυµατισµός δεν είναι µεγάλος. Έτσι το Prince κινείται ευθύγραµµα χωρίς την ιδιαίτερη συµµετοχή του κυβερνήτη και χωρίς να χρειάζονται συνεχής διορθώσεις, ακόµα και στο WOT.

Έχοντας δοκιµάσει σχεδόν όλη την σειρά των Nuova Jolly (King – Prince) το «µικρό» τα καταφέρνει εξίσου καλά.

NUOVA-JOLLY_pinakas_2

Στρίβοντας το σκάφος απότοµα παρατηρούµε πως διατηρεί την ταχύτητά του χωρίς να χάνει το πλανάρισµά του. Οι µεγάλοι αεροθάλαµοι οριοθετούν την κλίση που λόγω της φαρδιάς γάστρας διατηρείται σε µικρά επίπεδα. Εξαιρετική απόσβεση και ξεκούραστη ευθύγραµµη πλεύση, «εµπνέει» ασφάλεια στο πλήρωµα χάρις στο φαρδύ κατάστρωµα, τους σχετικά µεγάλους αεροθαλάµους και τον «βαθύ» καναπέ της πρύµνης κάνοντάς το ιδανικό για τουριστική χρήση, ιδίως αν στην οικογένεια υπάρχουν και παιδιά.

Συµπερασµατικά, το «µικρό» της σειράς Prince διαθέτει στο έπακρο όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που θα θέλαµε να έχει ένα τουριστικό RIB, να είναι δηλαδή αξιόπλοο, κατασκευασµένο σωστά και βέβαια µε ένα λειτουργικό φιλόξενο κατάστρωµα ενώ η Yamaha F 200 αποτελεί τον ιδανικό «σύντροφο» για οικονοµικά και απροβληµάτιστα ταξίδια.

Πληροφορίες: ΦΛΩΚΗΣ MARINE,

τηλ.: 210 96 56 165, www.flokis.gr

Tags
Φουσκωτό σκάφος RIB Φουσκωτά Δοκιμές Φουσκωτών Φουσκωτό Nuova Jolly Yamaha F200
Comodo SSL