Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Γιώργος Πολυχρονίου

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Trygons Aegean EcoRun Project / Σούνιο – Σαντορίνη με 24 λίτρα!

5 Φεβρουαρίου, 2016

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Trygons Aegean EcoRun Project / Σούνιο – Σαντορίνη με 24 λίτρα!

Πριν λίγους µήνες παρουσιάσαµε ένα διαφορετικό σκάφος, κατασκευασµένο εξ’ ολοκλήρου από ανθρακονήµατα µε βασικά χαρακτηριστικά το εξαιρετικά χαµηλό βάρος, τη µειωµένη ανάγκη ιπποδύναµης, και την ελάχιστη κατανάλωση καυσίµου.

Με µήκος τα 5.90 µέτρα το Trygons EcoRunner δικαιολογεί το όνοµά του αφού αυτός ο «∆ροµέας Οικονοµίας» κατάφερε το αδύνατο, να ταξιδέψει µε µόλις 24 λίτρα βενζίνη µια απόσταση 105,5 ναυτικών µιλίων και µάλιστα µε ταχύτητα από 19 ως 22 κόµβους!

Trygon-Aegean_2

Αυτός ήταν και ο αρχικός σκοπός που ο Αλέξανδρος Σαρασίτης, ιδρυτής της Trygons και σχεδιαστής του EcoRunner, αποφάσισε να κατασκευάσει ένα καρµπονικό σκάφος. Χρησιµοποίησε τις ίδιες ναυπηγικές γραµµές µε το πολυεστερικό µοντέλο ώστε οι όποιες καλύτερες επιδόσεις να προέρχονται αποκλειστικά από την µείωση του συνολικού βάρους που καλείται να ωθήσει ο κινητήρας και όχι από διαφορετική γάστρα. Ήταν µάλιστα τόσο σίγουρος γι’ αυτό το project όπου είχε ανακοινώσει την διάθεσή του να φτάσει σε κατανάλωση κάτω από τα 30 λίτρα στα 100 ναυτικά µίλια πριν ακόµα ολοκληρωθεί το σκάφος και πέσει στο νερό! Η πράξη όχι µόνο τον δικαίωσε αλλά ξεπέρασε κάθε δεδοµένο αφού χρειάστηκε µόλις 24 λίτρα για να διανύσει την απόσταση Σούνιο – Σαντορίνη, συνολικά 105,5 ναυτικά µίλια!

Η ιστορία

Trygon-Aegean_4

Trygon-Aegean_5Πέµπτη 12 Σεπτεµβρίου, λίγο πριν το ξηµέρωµα, βρισκόµαστε ήδη στο Technohull SeaDNA 999 µε κυβερνήτη τον Γιάννη Λούλη κάτω από τις Καβοκολώνες στο Σούνιο, δίπλα µας άλλο ένα σκάφος συνοδείας, το Shearwater 860 µε κυβερνήτη τον Θέµη Κουρή. Μαζί µας βρίσκεται ο Αλέξανδρος Σαρασίτης µε το 6µετρο EcoRunner 590 Carbon το οποίο στον καθρέπτη του φορά έναν κινητήρα Yamaha F30 εργοστασιακό, χωρίς δηλαδή κάποιο «πείραγµα». Αυτό το διευκρινίζω γιατί από το ταξίδι ως σήµερα µε έχουν ρωτήσει αρκετοί. Μάλιστα οι άνθρωποι της ΜΟΤΟ∆ΥΝΑΜΙΚΗΣ και ιδίως ο Γιάννης Μουστάκης, τεχνικός διευθυντής Marine, πρόσφεραν όπου µπορούσαν για την καλύτερη δυνατή τοποθέτηση αλλά και την σωστή επιλογή προπέλας.

Trygon-Aegean_6Ελέγχουµε το σκάφος για την µεγαλύτερη αξιοπιστία του project και ξεκινάµε µόλις έχει φέξει µε τις πλώρες µας να σηµαδεύουν την Σέριφο διανύοντας ως εκεί 39 ναυτικά µίλια. Εκεί θα κάνουµε ένα λιγόλεπτο διάλειµµα, αλλάζει κυβερνήτης και κατευθυνόµαστε ως την Σίφνο όπου και θα έχω την χαρά να βρεθώ στο τιµόνι του EcoRunner ως την Σίκινο. Ταξίδευα µε 22 κόµβους, 3.600 σ.α.λ. καταναλώνοντας µόλις 0,227 λτ./νµ.! Η «δουλειά» του κυβερνήτη στο EcoRunner δεν ήταν καθόλου κοπιαστική, ο αυτόµατος πιλότος της Raymarine εξασφάλιζε ότι δεν θα κάναµε άσκοπα µίλια διατηρώντας την σωστή πορεία.

Trygon-Aegean_7Το µόνο που χρειαζόταν ήταν να ρυθµίσεις τις µοίρες, και από εκεί και πέρα ένας τυπικός έλεγχος ότι κινούµαστε σωστά, ίσως και κάποιες µικρές διορθώσεις στον αυτόµατο πιλότο και το τιµόνι. Το ταξίδι απολαυστικό, και ο καιρός ιδανικός για να φτάσουµε το απόλυτο των επιδόσεων. Περίπου 87 ν.µ. από το Σούνιο, στην Σίκινο, θα αναλάβει το σκάφος ο Αλέξανδρος Τζανεράκης από την Trygons και θα το οδηγήσει ως την Σαντορίνη. Το project ολοκληρώθηκε µε απόλυτη επιτυχία δείχνοντας πως carbon εφαρµογές µπορεί να έχουν εξαιρετική χρησιµότητα στην κατασκευή σκαφών αναψυχής αφού µειώνουν δραστικά το βάρος αυξάνοντας τις επιδόσεις ακόµα και µε εξαιρετικά µικρές ιπποδυνάµεις.

Το σκάφος EcoRunner 590 – το µυστικό της επιτυχίας

Κατά την σχεδίαση του EcoRunner δόθηκε ιδιαίτερη σηµασία πως θα λειτουργεί η γάστρα του στο νερό. Το ζητούµενο ήταν να µπορεί να ταξιδέψει χωρίς κραδασµούς αλλά και χωρίς να «σπρώχνει» νερά, έτσι θα χρειαζόταν µικρότερο κινητήρα καταναλώνοντας λιγότερα καύσιµα. Μετά από δοκιµές επέλεξαν σχεδίαση wave piercing που έχουµε δει τελευταία να υιοθετούνται από αρκετά ναυπηγεία του εξωτερικού (βλέπε Goldfish). Αυτές οι γάστρες διαµορφώνουν στην πλώρη τους ένα κάθετο «µαχαίρι» στην είσοδό της όπου διατηρεί ευθύγραµµη την πλεύση αφού η αιχµή ανοίγει το κύµα και δεν το αφήνει να του σηκώσει την πλώρη όπως γίνεται µε τις κλασικές γάστρες πλαναρίσµατος. Έτσι οι αποθαλασσώσεις είναι σπάνιες κρατώντας µία ευθύγραµµη πλεύση και διατηρώντας µεγαλύτερο µήκος καρίνας στο νερό. Αυτό το φαινόµενο παρατηρείται λιγότερο στο carbon µοντέλο λόγω ιδιαίτερα µειωµένου βάρους, όπου η πλώρη βρίσκεται ελαφρώς πιο ψηλά στο ταξίδι, χωρίς όµως να επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα πλεύσης. Σε περίπτωση όµως καιρού αυτό θα µπορούσε να διορθωθεί είτε τοποθετώντας ένα water balance είτε αποθηκεύοντας το «βαρύ» εξοπλισµό µας στο αµπάρι της πλώρης.

Trygon-Aegean_3

Η «οµάδα» της Trygons: Αλέξανδρος Σαρασίτης & Αλέξανδρος Τζανεράκης λίγο πριν αναχωρήσουµε από την Σαντορίνη.

Καθώς η γάστρα φτάνει στο deadrise η γωνία V «σβήνει». Στην πράξη, η πλώρη ανοίγει το κύµα αφήνοντας την υπόλοιπη γάστρα να περάσει ανάµεσά του χωρίς κραδασµούς, χτυπήµατα ή αποθαλασσώσεις. Η πλεύση γίνεται µε ελάχιστη τριβή, κάτι που είναι κατανοητό και από το γεγονός ότι ακόµα και το πολυεστερικό µοντέλο µπορεί να κινηθεί αξιόλογα µε έναν κινητήρα µόλις 40 ίππων. Το EcoRunner 590 στην κατασκευή κάρµπον ζυγίζει µόλις 145 κιλά (και 320 κιλά σε πολυεστερική µορφή), όταν ένα αντίστοιχου µήκους πολυεστερικό σκάφος φτάνει τα 800 κιλά. Το ίδιο συµβαίνει µε την ανάγκη πρόωσης, τα περισσότερα 6µετρα φορούν 130 ως 150 ίππους και µία κατανάλωση γύρω στο 1 λτ./νµ. Πρόκειται λοιπόν για µία πολύ µεγάλη επιτυχία όπου ανοίγει νέους ορίζοντες στην κατασκευή σκαφών. Μάλιστα ήδη µελετούν από κοινού µε την Technohull να κατασκευαστεί ένα φουσκωτό σκάφος µε carbon πετυχαίνοντας επιδόσεις οικονοµίας και ταχύτητας. Αυτή την στιγµή η Trygons εκτός της παραγωγής των EcoRunner κατασκευάζει την νέα ναυαρχίδα της Technohull, το Omega 41, ένα 12µετρο RIB µε γάστρα του Adam Younger το οποίο υπόσχεται πολλά ρεκόρ!

Πληροφορίες: TRYGONS – 693 7859.023

 

Tags
Αλέξανδρος Σαρασίτης Σαντορίνη Trygons Σούνιο EcoRunner
Comodo SSL