Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Γιώργος Πολυχρονίου

Ηλίας Βουλγαράκης Πρόεδρος ΣΕΜΕΞ

Νοέμβριος 25, 2015

Ηλίας Βουλγαράκης Πρόεδρος ΣΕΜΕΞ

Ο Ηλίας Βουλγαράκης, είναι ο πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Τεχνικών Μηχανών Θαλάσσης, το γνωστό σε όλους μας ΣΕΜΕΞ. Η αγάπη του για το σωματείο και τη δουλειά του είναι κάτι που αντιλαμβάνεσαι από την πρώτη στιγμή, όπως και την φιλοσοφία του να μην αφήνει τίποτα στη τύχη.
Μας υποδέχτηκε  στα γραφεία της εταιρείας του στο Κερατσίνι, όπου και μιλήσαμε για το σωματείο και τα μέλη του, καθώς και για το πώς αντιλαμβάνεται ο ΣΕΜΕΞ τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη του κλάδου όπως επίσης και για σημαντικά θέματα που αφορούν όλους τους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής.

-Τι ουσιαστικά είναι ο ΣΕΜΕΞ και τι εκπροσωπεί;

Ο ΣΕΜΕΞ είναι το Πανελλαδικό Σωματείο των Τεχνικών Μηχανών Θαλάσσης, που δημιουργήθηκε το 1997, για να εκπροσωπήσει τους επαγγελματίες μηχανικούς θαλάσσης. Σήμερα μετά από τις ενέργειες τόσων χρονών και τη δημιουργία πια επαγγελματικού περιγράμματος  που περιγράφει με σαφήνεια το επάγγελμα του τεχνικού μηχανών θαλάσσης ο ΣΕΜΕΞ αγκαλιάζει και εκπροσωπεί όλους τους τεχνικούς πανελλαδικά. Σκοπός του σωματείου είναι να αντιμετωπίζει έγκαιρα τα προβλήματα του κλάδου και να εκπροσωπεί τα μέλη του ως κοινωνικός εταίρος έναντι της πολιτείας και να δημιουργεί το περιβάλλον για την ανάπτυξη και βιωσιμότητα του κλάδου. Για παράδειγμα μέσα σε αυτά τα χρόνια ο ΣΕΜΕΞ κατάφερε να δημιουργήσει εκπαίδευση. Δημιουργήθηκε η ειδικότητα του Τεχνικού Μηχανών Θαλάσσης και Σκαφών Αναψυχής σε επίπεδο ΙΕΚ με 4 εξάμηνα φοίτησης και πιστοποίηση από τον Οργανισμό Επαγγελματικής Κατάρτισης. Άρα λοιπόν οι νεότεροι τεχνικοί θαλάσσης πραγματικά περνούν από μία εκπαιδευτική διαδρομή και δεν χρήζουν απλά τον εαυτό τους ως τεχνικό μηχανών θαλάσσης. Δημιούργησε στατιστικούς κωδικούς και σε επίπεδο υπουργείου ανάπτυξης και σε επίπεδο υπουργείου οικονομικών. Δημιούργησε τις άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας. Μάλιστα κάποιοι το 2005 που συνέβη αυτό ήταν δύσπιστοι, και όμως πραγματικά ήμασταν από τις πρώτες ειδικότητες από τις οποίες πήραμε τις άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας ως εργαστήρια χαμηλής όχλησης. Καταφέραμε για τα παιδιά τα οποία σπουδάζουν σε επίπεδο ΙΕΚ να ξεκινούν στη περίπτωση διαγωνισμού του δημοσίου με 100 μόρια. Επίσης οι σπουδαστές τελειώνοντας έχουν την δυνατότητα να κάνουν 6μηνη πρακτική εξάσκηση σε εμάς, το οποίο τους καλύπτει το υπουργείο εργασίας μέσω του υπουργείου παιδείας. Έχουμε λοιπόν καταφέρει κάποια πράγματα αρκετά βασικά, όπου μπορεί βραχυπρόθεσμα να μην έχει αντιληφθεί ο κλάδος μας αλλά πρακτικά κάποια παιδιά συναδέλφων αναλαμβάνουν τις επιχειρήσεις σε ένα διαφορετικό επίπεδο. Επιπλέον, έχουμε δημιουργήσει στο Ασκληπιό της Βούλας τράπεζα αίματος. Κάνουμε κάθε τι δυνατό μπορεί να διευκολύνει τη ζωή του συναδέλφου μας. Aνήκουμε σαν σωματείο σε δευτεροβάθμια οργάνωση την ΕΟΒΕΑΜΜ και στη ΓΣΕΒΕΕ σαν τριτοβάθμια εργοδοτική οργάνωση. Οι σχέσεις μας με τα επιμελητήρια και το ενδιαφέρον μας για το περιβάλλον μας έκανε να είμαστε μέτοχοι και οι πρώτοι που φτιάξαμε το ΣΥ.ΔΕ.ΣΥΣ., μία μη κερδοσκοπική επιχείρηση διαχείρισης – ανακύκλωσης συσσωρευτών, η οποία αναλαμβάνει να διαχειριστεί όλους τους παλιούς συσσωρευτές προς όφελος του περιβάλλοντος και ταυτόχρονα αυτά τα χρήματα να τα ρίξει πάλι στην αγορά για εκπαίδευση και έργα προς το περιβάλλον.

-Γιατί οι ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής πρέπει να εμπιστεύονται τους τεχνικούς μηχανών θαλάσσης μέλη του ΣΕΜΕΞ;

Δεν απευθυνόμαστε μόνο στους ιδιώτες, αλλά και στα πλωτά του πολεμικού ναυτικού, του λιμενικού σώματος, τις ένοπλες δυνάμεις, τους ναυταθλητικούς συλλόγους, και σε φορείς που έχουν ανάγκη και απαιτούν μεγίστης ποιότητας παροχή υπηρεσιών. Άρα λοιπόν οι τεχνικοί μέσα από το δίκτυο του ΣΕΜΕΞ είναι επαγγελματίες που παρέχουν υπηρεσίας μέγιστης ποιότητας με σεβασμό στο περιβάλλον και λειτουργούν νομιμοποιημένοι από την πολιτεία.

-Ποια είναι τα σχέδια του ΣΕΜΕΞ  για το μέλλον;

Πρώτα από όλα αυτό, που μας ενδιαφέρει είναι να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις τέτοιες που πολύ πιο οργανωμένα να γίνονται εκπαιδεύσεις αλλά όχι σε επίπεδο μια φορά το χρόνο αλλά σε ένα είδος πανεπιστημίου. Είναι μια καλή σκέψη. Οικονομικά δεν είναι εύκολο να πραγματοποιηθεί. Το είχαμε ξεκινήσει 2007, 2008 αλλά όλη η οικονομική κατάσταση μας πήγε πίσω. Θέλουμε όμως να το υλοποιήσουμε, όπως και να έχουμε μία δυνατότητα να βοηθήσουμε στην οργάνωση όχι μόνο τον κλάδο των μηχανικών, αλλά και των υπόλοιπων κλάδων που έχουν να κάνουν με το σκάφος. Θέλουμε να παίξουμε ένα σημαντικό ρόλο δημιουργώντας μία ομοσπονδία, η οποία να συμπεριλάβει κλαδικά σωματεία ώστε να υπάρχει μια μεγαλύτερη δυναμική απέναντι στις εκάστοτε κυβερνήσεις. Ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ προσπαθεί να εκπροσωπήσει όλα αυτά τα χρόνια πολλούς κλάδους μαζί που δραστηριοποιούνται γύρω από το σκάφος αναψυχής, χωρίς αυτό να είναι εφικτό για ευνόητους λόγους. Πρέπει λοιπόν τα προβλήματα να λύνονται ένα ένα πιο εξειδικευμένα, και έπειτα να υπάρχει ένας φορέας ομοσπονδίας ο οποίος να παίξει το ρόλο της δευτεροβάθμιας οργάνωσης ώστε να μπορεί να πιέζει έχοντας περισσότερους επαγγελματίες υπό την «ομπρέλα» του και με στόχευση στη λύση των προβλημάτων.

-Πόσο μακριά είμαστε από τη δημιουργία ενός αντίστοιχου ΚΤΕΟ για μηχανές θαλάσσης και που θα γίνονται αυτοί οι έλεγχοι;

Λέμε το εξής, πρώτα από όλα ας δούμε την αγορά, βλέπουμε ότι οι κατασκευάστριες εταιρίες με τις νομοθεσίες που επικρατούν δαπανούν εκατομμύρια δολάρια για τεχνολογία, τεχνολογία περιβαλλοντολογική. Δε θα βλέπαμε για παράδειγμα τετράχρο-νους εξωλέμβιους κινητήρες αν το EPA δεν όριζε υψηλότερα στάνταρ, δεν θα βλέπαμε αισθητήρες Lamda, (ο αισθητήρας που ελέγχει το καυσαέριο). Επίσης δεν θα βλέπαμε καταλύτες σε κινητήρες θαλάσσης, που σιγά σιγά θα αρχίσουμε να βλέπουμε. Έτσι λοιπόν όλα αυτά τα πράγματα τα κάνουν οι εταιρίες, δαπανώντας εκατομμύρια δολάρια για το περιβάλλον. Η καινούρια οδηγία σκαφών αναψυχής του 2013 καταργεί την προηγούμενη. Εκεί μιλάει για υποχρεώσεις των κατασκευαστών για τους ρύπους και το θόρυβο όπου οριοθετεί το 2017 ως καταληκτική ημερομηνία εναρμόνισης. Αυτό σημαίνει ότι η ελληνική κυβέρνηση θα υποχρεωθεί με κοινές υπουργικές αποφάσεις, όπως και όλα τα υπόλοιπα κράτη, να δημιουργήσουν προϋποθέσεις ώστε να καλύπτουν τις νέες κοινοτικές οδηγίες. Σε άλλα κράτη  έχουν ήδη δημιουργήσει προϋποθέσεις τακτικού ελέγχου για τη σωστή και ασφαλή λειτουργία των σκαφών αναψυχής. Άρα η θέση του ΣΕΜΕΞ είναι να δημιουργήσει μαζί με την πολιτεία τέτοιες προϋποθέσεις για την ασφάλεια των πλόων προς όφελος των χρηστών και όχι αυτό να καταλήξει ως ένα ακόμα εισπρακτικό μέτρο που θα βαραίνει τον κάθε ιδιοκτήτη σκάφους αναψυχής.

-Το σέρβις  του κινητήρα ενός σκάφους είναι ακριβό για το μέσο βαλάντιο και τελικά αυτοί που το αποφεύγουν κάνουν οικονομία;

Καταρχήν να διευκρινίσουμε ότι ένα μικρό φουσκωτό ή μια βάρκα, είναι προσιτή από όλους, ιδίως η συντήρησή της και πιστεύω ότι δεν επιβαρύνει ούτε το μέσο ούτε το μικρό βαλάντιο. Οι χαρές μάλιστα που προσφέρουν είναι πολλαπλάσιες της αξίας της. Για τα μεγαλύτερα σκάφη τα πράγματα αλλάζουν. Θα ξεκινήσω με μία φράση που χρησιμοποιούν οι παλιοί, «η θάλασσα είναι αλμυρή». Αυτό έχει δύο έννοιες. Η μία είναι ότι είναι ακριβή, και η δεύτερη ότι κινείται μέσα στη θάλασσα έχει μεγάλες φθορές και πιθανότητες να καταστραφεί. Η γνώμη μου είναι ότι και τα δύο παραπάνω ισχύουν. Όταν έχεις ένα σκάφος πρέπει να το συντηρήσεις και πρέπει να το συντηρήσεις σωστά, πολύ απλά γιατί βρίσκεται σε περιβάλλον θάλασσας. Τα προηγούμενα χρόνια ήταν περιορισμένα σε συγκεκριμένα βαλάντια. Από το 1990 και μετά τα μεγάλα σκάφη πήγαν παντού και για να γίνουν ασφαλείς πλεύσεις πρέπει να γίνεται σωστή συντήρηση. Η πραγματικότητα είναι ότι με τις σημερινές οικονομικές συνθήκες το σκάφος έχει αυξημένο κόστος συντήρησης. Όσον αφορά για ένα ασυντήρητο σκάφος κάποια στιγμή θα κοστίσει πολύ περισσότερο, είτε γιατί θα χρειαστεί πολλά περισσότερα για να το επισκευάσει και να το κάνει αξιόπλοο, είτε γιατί θα το πουλήσει απαξιωμένο, και στις δύο περιπτώσεις έχει χασούρα.

-Εμπιστευόμαστε το βαν που θα έρθει στο χώρο να κάνει εργασίες;

Το βαν είναι ένα επιπλέον εργαλείο μιας τεχνικής επιχείρησης παροχής υπηρεσιών που θα λειτουργήσει ως άμεση εξυπηρέτηση του πελάτη, λειτουργώντας για να λύσει πρόβλημα της τελευταίας στιγμής ή μια βλάβη της μηχανής του σκάφους. Σε καμία περίπτωση δεν είναι σωστό να γίνονται επισκευές και συντηρήσεις εκτός υδροδοτημένου χώρου.

-Ο ΣΕΜΕΞ έχει ένα νέο site, δυναμικό με banner, νέα και αρκετές πληροφορίες. Τι θέλετε να πετύχετε με αυτό;

Είναι μια δουλειά του Γιώργου Εμμανουήλ, και πραγματικά τον συγχαίρω για το αποτέλεσμα. Έχει νέα, έχει πληροφορίες τόσο για τα μέλη του ΣΕΜΕΞ όσο και για όλο τον κόσμο. Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα site με ενδιαφέρον για το ευρύ κοινό. Πιστεύουμε ότι με τη βοήθεια των μελών μας θα φτιάξουμε ένα site το οποίο θα έχει καινούρια νέα στην τεχνολογία, που να είναι πηγή θεμάτων για όλους.

Tags
Συνέντευξη ΣΕΜΕΞ Ηλίας Βουλγαράκης
Comodo SSL